Record Details

Особливості формування самоконтролю у сліпих молодших школярів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707599/
 
Title Особливості формування самоконтролю у сліпих молодших школярів
Particularities of forming of self-control of the blind primary pupils
 
Creator Довгопола, К.С.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.08 – спеціальна психологія. – Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Київ, 2011.
Дисертаційне дослідження присвячено проблемі визначення труднощів формування самоконтролю у незрячих дітей молодшого шкільного віку та шляхів їх подолання (на матеріалі образотворчої діяльності).
Проаналізовано загальну та спеціальну психологічну і педагогічну літературу, проект Державного стандарту освіти та навчальні програми з рельєфного малювання. Встановлено, що формування самоконтролю у сліпих учнів значно обтяжене сенсорною депривацією. Специфічність діяльності при порушеннях зорових функцій полягає, насамперед, у зміні сенсорного контролю. Візуальний контроль значно обмежений або зовсім відсутній, внаслідок його недостатності за рахунок компенсаційних процесів навички самоконтролю здійснюються з використанням збережених аналізаторів, найбільшої ваги при цьому набувають м’язове та тактильне відчуття. Тобто рука незрячого починає виконувати не тільки виконавчі функції, а й функції контролю.
В дисертаційному дослідженні описано особливості здійснення самоконтролю графічних рухів за параметрами: швидкість, розмах і сила; випереджаючого, поопераційного і підсумкового видів самоконтролю та визначено чотири рівні сформованості самоконтролю (високий, середній, низький та нульовий). Визначено психологічні детермінанти самоконтролю у сліпих молодших, а саме: функціонування механізмів зворотного зв’язку, формування еталонів на різних психічних рівнях, вікові особливості, мотивація, рефлексія, індивідуальні особливості дітей.
Детально розкрито методологічні засади та зміст методики формування та корекції самоконтролю у сліпих молодших школярів. Зміст методики охоплює формування та розвиток: мотивації та установки на самоконтроль; самоконтролю графічних рухів за параметрами швидкості, розмаху і сили; випереджаючого, процесуального і підсумкового видів самоконтролю, а також навичок самооцінювання; активного сприймання, уваги, пам’яті, мислення; активізацію психомоторики.
Аналіз результатів застосування формувальної методики виявив наявність позитивних змін у ефективності здійснення образотворчої діяльності після експериментального навчання.
Thesis for the scientific degree of candidate of psychological sciences, specialty 19.00.08 – Special Psychology. – Institute of special pedagogy National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. – Kyiv, 2011. Thesis dedicates to the problem of defining the difficulties in the blind primary school-age children self-control formation and means to overcome it (based on imitative activity). Specificity of activity with strong visual impairments first of all is changes in sensory control. The hands of blind children have not only the executive but also the control functions. The research describes features of self-control graphic movements on the parameters: speed, sweep and force; anticipate, current and outcome self-control. Four levels of formation of self-control were identified: high, medium, low and zero. Author’s methods of forming and correction self-control of blind younger schoolchildren were experimentally tested, their effectiveness was confirmed.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Київ, 2011.
 
Date 2011
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707599/1/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%20%D0%94%D0%BE%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B0.pdf
- Довгопола, К.С. (orcid.org/0000-0002-5306-4505 <http://orcid.org/0000-0002-5306-4505>) (2011) Particularities of forming of self-control of the blind primary pupils Dissertation candidate2 thesis, Інститут спеціальної педагогіки.