Record Details

Особливості творчого конструювання в дошкільному віці

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707553/
http://st-hum.ru/content/bila-osobennosti-tvorcheskogo-konstruirovaniya-v-doshkolnom-vozraste
 
Title Особливості творчого конструювання в дошкільному віці
Особенности творческого конструирования в дошкольном возрасте
Uniq features of creative in the preschool years
 
Creator Біла, І.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description Дослідження присвячене вивченню специфіки конструкторської творчості в дошкільному віці. Визначено підхід до вивчення, аналізу та організації конструкторської діяльності дошкільнят. Дослідження проведено в руслі парадигми стратегіальной організації і регуляції творчих процесів. Виділено критерії оцінки та показники розвитку творчого конструювання у дітей дошкільного віку, визначені характеристики особистісних та процесуальних регуляторів конструкторської творчості дошкільнят. Розглянуто психологічна структура конструкторської діяльності дошкільників, з'ясовано її особливості. В результаті емпіричного дослідження встановлено, що в процесах розуміння завдань у дошкільнят домінують розумові дії аналогізування. Їх конструкторський задум визначається спрямованістю на структурні і структурно-функціональні характеристики предметів. Всю структуру процесу розвязування дошкільнятами творчих завдань на конструювання інтегрує індивідуально-регулятивний аспект творчого конструювання, який проявляється в суб'єктивних розумових діях, тенденціях, практичних операціях.
Исследование посвящено изучению специфики конструкторского творчества в дошкольном возрасте. Определен подход к изучению, анализу и организации конструкторской деятельности дошкольников. Исследование проведено в русле парадигмы стратегиальной организации и регуляции творческих процессов. Выделены критерии оценки и показатели развития творческого конструирования у детей дошкольного возраста, определены характеристики личностных и процессуальных регуляторов конструкторского творчества дошкольников. Рассмотрена психологическая структура конструкторской деятельности дошкольников, выяснены ее особенности. В результате эмпирического исследования установлено, что в процессах понимания задач у дошкольников доминируют мыслительные действия аналогизирования. Их конструкторский замысел определяется направленностью на структурные и структурно-функциональные характеристики предметов. Всю структуру процесса решения дошкольниками творческих задач на конструирование интегрирует индивидуально-регулятивный аспект творческого конструирования, который проявляется в субъективных мыслительных действиях, тенденциях, практических операциях.
The scientific research is devoted to studying the specifics of design creativity in the preschool years. In a systematic approach on the design work and creative design and how their knowledge adjusts. We identify assessment criteria and performance indicators of the design creativity of children of preschool age. We consider the psychological structure of the design activity, clarified its characteristics and defined the role of each component of the creative design process in the preschool years. An empirical study found out that the process of understanding the problems in preschool children is dominated by the mental acts involved in the analogies. Their orientation is determined by the design concept for structural and structural-functional characteristics of the subjects. Testing solutions and checks the design specifies the hypothesis of the child. The whole structure of the solution process preschooler’s creative tasks for design integrates the individual and the regulatory aspects of creative design. It appears in the subjective mental actions and practical operations.
 
Publisher Studia Humanitatis
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707553/1/2.pdf
- Біла, І.М. (2017) Uniq features of creative in the preschool years Studia Humanitatis, 1. ISSN 2308-8079