Record Details

Модель розвитку здібностей на етапі дитинства

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707552/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-6/vipusk-13-2017
 
Title Модель розвитку здібностей на етапі дитинства
The model of abilities development during childhood.
Модель развития способностей на этапе детства
 
Creator Біла, І.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description В статті представлено аналіз досліджень проблеми здібностей. Викладено різні погляди на етимологію поняття здібностей, природу та закономірності розвитку здібностей. Розглянуто компонентний склад здібностей, види здібностей, особливості їх прояву та умови розвитку в онтогенезі. Представлено модель розвитку здібностей, яка демонструє інтегроване поєднання мотиваційної, ціннісної, когнітивної та операційної компоненти і враховує закономірності особистісного розвитку дитини, супровід, підтримку становлення її талантів. Модель відображає динамічну природу здібностей, їх багатомірність та наголошує на значенні базису здібностей – фізіологічних і психічних властивостей. Запорукою ефективності моделі виступають умови соціальної взаємодії у різних видах діяльності у розвивальному середовищі. Модель розвитку здібностей дітей відповідає вимогам технологічного підходу та визначає критерії діагностики й орієнтири розвитку генези здібностей.
The article presents the analyze for research of abilities. Presents the different views on the concept of etymology abilities meaning, nature and patterns of abilities development. Considered component composition skills, types of skills, features of their appearance and condition of ontogenesis.
Also presented the model of ability that demonstrates component, integrated combination of motivational-volitional, it's value, cognitive-creative and operationally-active component and take into account patterns of personality development of children, providing maintenance, support the formation of their talents. The model reflects the dynamic nature of abilities, their multidimensionality and stresses the importance of basic abilities – mental and physiological.
Abilities are considered from the perspective of both individual features of personality. The determining factor of ability during childhood is learning education – organized support of personal development. The key to effective development capabilities are the conditions of social interaction and availability of developmental environment for the child. The proposed model meets the requirements of the process approach and defines the criteria for diagnostic abilities of children and landmarks of genesis of their development.
The prospect of further research is finding an objective diagnostic tools for research of children's abilities, taking into account all of content and structural characteristics of their development during childhood and determine the future direction of their support in the educational process.
В статье представлен анализ исследований проблемы способностей. Изложено различные взгляды на этимологию понятия способностей, природу и закономерности развития способностей. Рассмотрены компонентный состав способностей, виды способностей, особенности их проявления и условия развития в онтогенезе. Представлено модель развития способностей, которая демонстрирует интегрированное сочетание мотивационной, ценностной, когнитивной и операционной компоненты и учитывает закономерности личностного развития ребенка, сопровождение, поддержку становления ее талантов. Модель отражает динамическую природу способностей, их многомерность и подчеркивает значение базиса способностей – физиологических и психических свойств. Залогом эффективности модели выступают условия социального взаимодействия в различных видах деятельности а развивающей среде. Модель развития способностей детей соответствует требованиям технологического подхода и определяет критерии диагностики и ориентиры развитияих генезиса.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І.Франка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707552/1/3.pdf
- Біла, І.М. (2017) The model of abilities development during childhood. Актуальні проблеми психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. – Т. VI: Психологія обдарованості, 13. pp. 20-31. ISSN 2072-4772