Record Details

Якісні трансформації в освіті осіб з порушеннями слуху: варіативність освітніх маршрутів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707539/
 
Title Якісні трансформації в освіті осіб з порушеннями слуху: варіативність освітніх маршрутів
Эффективные трансформации в образовании лиц с нарушениями слуха: вариативность образовательных маршрутов
The Transformation Efficiency In The Education Of Persons With Hearing Impairment: Variability The Educational Ways
 
Creator Федоренко, О.Ф.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Здійснено аналіз особливостей сучасного освітнього простору. Зазначено наявність доступності освітніх послуг для осіб з порушеннями слуху відповідно до їхніх особливих освітніх потреб. Обгрунтовано, що варіативність освітніх маршрутів для осіб з порушеннями слуху є умовою формування їх здатності до адаптації та самореалізації у сучасному суспільстві.
Проведен анализ особенностей современного образовательного пространства. Отмечено наличие доступности образовательных услуг для лиц с нарушениями слуха в соответствии с их особыми образовательными потребностями. Обосновано, что
вариативность образовательных маршрутов для лиц с нарушениями слуха является условием формирования их способности к адаптации и самореализации в современном
обществе.
The paper presents a number of tried-out organizational and pedagogical principles for providing pedagogical support for students with hearing impairments in inclusive and special education environment. The appropriate skills of teachers and teacher assistants, specific strategies for organizing the learning environment, functional support for teachers, multidisciplinary approach as a basis for effective teaching and learning. Taking into account the specific nature of pedagogical support as a special dimension of teaching, a targeted pedagogical approach was selected as a means to improve it. This approach involves mastering new teaching methods, strategies and techniques above to meet special educational needs of students with hearing impairments. Тhe specific nature of the work performed by teachers and
teacher assistants, including their collaboration with special educators in teaching students with hearing impairments in inclusive settings.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України, Інститут спеціальної педагогіки, Асоціація фахівців спеціальної та інклюзивної освіти, громадська організація
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707539/1/%D0%A4%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E%D0%A4.pdf
- Федоренко, О.Ф. (orcid.org/0000-0003-0656-9444 <http://orcid.org/0000-0003-0656-9444>) (2016) The Transformation Efficiency In The Education Of Persons With Hearing Impairment: Variability The Educational Ways Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 1 (11). pp. 216-222. ISSN 2313-4011