Record Details

Психологічна структура прогнозування розвитку загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707532/
http://uej.undip.org.ua/index.php/uej
 
Title Психологічна структура прогнозування розвитку загальної середньої освіти
Psychological structure of forecasting the development of the comprehensive secondary education
Психологическая структура прогнозирования развития общего среднего образования
 
Creator Гораш, Катерина Вікторівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті йдеться про прогнозування розвитку загальної середньої освіти як науково-організовану фахову діяльність, яка ґрунтується на сучасних досягненнях науки і техніки та спрямована на розроблення прогнозів про стан, перспективи і проблеми розвитку загальної середньої освіти у ближньому і дальньому майбутньому.
На основі теоретичного аналізу положень і ключових понять з проблеми дослідження автором визначено й обґрунтовано психологічну структуру прогнозування розвитку загальної середньої освіти та розкрито специфічний зміст її компонентів (мотивації, цілей, предмету, об'єктів, суб'єктів, змісту, методів, засобів і результатів).
The article presents some results of a theoretical study on the challenge of predicting the development of the comprehensive secondary education. On the basis of the analysis conducted on the scientific sources, the key concepts and the theory of forecasting the systems development, pedagogical prognostic sand the general theory of a human activity, the author: 1) confirmed the urgency of the need for professional forecasting in the development of school education in the economic, political and social crisis in Ukraine; 2) defined the need to update the methodology of forecasting the education al processes and the development of modern prognostic tools (a system of forecasting methods and tools) that would ensure the planned reform the education system, improving the quality of education al processes and formulating the new strategies and the alternative ways for the sustainable development education; 3) defined and justified the psychological structure of fore casting the development of school education and revealed the specific content components (motivation, purpose, object, subject, content, methods, means and outcomes).
In the article, forecasting the development of secondary education is considered by the author as the scientifically organized activities of the specially trained professionals, based on the modern achievements of science and technology and aims to develop predictions about the state, prospect sand problems of school education in the near and far future.
The promising areas for the further study on forecasting the development of education is the development and study of the special techniques to predict the consequences of innovation processes in the education system.
Keywords: education al development; prediction as a method, process, activity; psychological structure of predicting the secondary education development.
В статье речь идет о прогнозировании развития общего среднего образования, которое автором рассматривается как научная специально-организованная профессиональная деятельность. Прогнозирование развития общего среднего образования основывается на современных достижениях науки и техники, направлено на разработку прогнозов о перспективах и проблемах развития общего среднего образования в ближнем и дальнем будущем.
На основе теоретического анализа положений и ключевых понятий по проблеме исследования автором обоснована психологическая структура прогнозирования развития общего среднего образования; раскрыто специфическое содержание ее компонентов (мотивации, целей, предмета, объектов, субъектов, содержания, методов, средств и результатов).
Ключевые слова: развитие общего среднего образования; прогнозирование как метод, процесс, деятельность; психологическая структура прогнозирования развития образования.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707532/1/%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%88_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A3%D0%9F%D0%96.pdf
- Гораш, Катерина Вікторівна (2016) Psychological structure of forecasting the development of the comprehensive secondary education Наукове періодичне видання "Український педагогічний журнал", 4 (8). pp. 140-200. ISSN 2411-7420