Record Details

Елементи мобільного навчального середовища

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707490/
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/705
 
Title Елементи мобільного навчального середовища
Elements of a mobile learning environment
 
Creator Єчкало, Ю.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Research goals: to consider the possibility of using QR-codes in the learning process.
Research objectives: to determine the advantages and disadvantages of using QR-codes, as well as the application of QR-codes in learning process.
Object of research: mobile learning environment of higher education.
Subject of research: technology of recognition and QR-codes as elements of the mobile learning environment.
Research methods used: synthesis of existing research.
Results of the research. It is noted that the technology of recognition and QR-codes can be attributed to elements of the mobile learning environment. Examples of the use of QR-codes in the learning process (hyperlink to media sources and resources, project activities, surveys and testing forms of gaming, covers educational materials, information booths, applications to educational facilities; identification).
The main conclusions. Established that elements of the mobile learning environment (including technology development and recognition of QR-codes) have sufficient capacity in education. The use of QR-codes in the learning process activates the learning activities of students while allowing teachers to use new types of learning tasks.
Цілі дослідження: розглянути можливості використання QR-кодів у навчальному процесі.
Завдання дослідження: визначити переваги та недоліки використання QR-кодів, а також сфери застосування QR-кодів у навчальному процесі.
Об’єкт дослідження: мобільне навчальне середовище вищого навчального закладу.
Предмет дослідження: технології створення та розпізнавання QR-кодів як елементи мобільного навчального середовища.
Використані методи дослідження: узагальнення існуючих досліджень.
Результати дослідження. Зазначено, що технології створення та розпізнавання QR-кодів можна віднести до елементів мобільного навчального середовища. Наведено приклади використання QR-кодів у навчальному процесі (гіперпосилання на мультимедійні джерела та ресурси; проектна діяльність; опитування та тестування; ігрові форми діяльності; обкладинки навчально-методичної літератури; інформаційні стенди; додатки до навчальних об’єктів; ідентифікація).
Висновки. Встановлено, що елементи мобільного навчального середовища (зокрема, технології створення та розпізнавання QR-кодів) мають достатній потенціал у навчанні. Використання QR-кодів у навчальному процесі активізує навчальну діяльність студентів, водночас даючи змогу викладачам використовувати нові види навчальних завдань.
 
Publisher Видавничий центр ДВНЗ «Криворізький національний університет»
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707490/1/%D0%95%D1%87%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%BE.pdf
- Єчкало, Ю.В. (2014) Elements of a mobile learning environment New computer technology (12). pp. 152-157. ISSN 2309-1460