Record Details

Динаміка готовності майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707326/
 
Title Динаміка готовності майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри
A dynamics of readiness of future designers is todevelopment of professional career
 
Creator Алєксєєва, С.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті аналізуються результати експериментального дослідження перевірки ефективності підготовки майбутніх фахівців до розвитку професійної кар’єри. Дослідженням встановлено, що для успішного формування готовності майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри необхідним є комплекс організаційно-педагогічних умов, що забезпечують позитивну динаміку сформованості досліджуваного феномену. На основі системних показників діагностичних критеріїв було визначено початковий рівень сформованості готовності майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри. Визначено, що рівень готовності до розвитку професійної кар’єри як у контрольній, так і в експериментальній групах є недостатнім. Низький рівень готовності за позиційним критерієм є характерним для більшості майбутніх дизайнерів (76,56 % та 75,0 % студентів). Рівень сформованості змістовного, технологічного та креативного критеріїв є також низьким. Отримана статистично значуща різниця коефіцієнтів готовності до розвитку професійної кар’єри студентів експериментальних груп до і після формувального етапу дослідження засвідчила, що в експериментальних групах, на відміну від контрольних, зменшилася кількість студентів з репродуктивним (з 77,39 % до 2,61 %) рівнем готовності, водночас зросла кількість студентів з реконструктивним (з 20,53 % до 73,96 %) та інтерпретаційним (з 2,08 % до 23,43 %) рівнями готовності до розвитку професійної кар’єри.
Порівняльна перевірка констатувального та контрольного зрізів експерименту свідчить про статистичну значимість відмінності рівнів готовності майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри. А отже, використання комплексу організаційно-педагогічних заходів (персоналізація кар’єро-орієнтованих освітніх маршрутів, моделювання інноваційного контексту кар’єро-орієнтованої професійної діяльності в розвивальному середовищі навчального закладу та стимулювання мотивації до кар’єрного розвитку) свідчить про успішність його формувального впливу та доцільність подальшого впровадження у процес професійної підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри.
The article analyses the results of an experimental study that confirms the effectiveness of training designers for the development of a professional career. It is established that for the successful formation of readiness of future designers to develop a professional career requires a complex of organizational and pedagogical activities that ensure the positive dynamics of the formation of the phenomenon is being studied. On the basis of system of indicators of diagnostic criteria, it was determined the initial level of formation the readiness of future designers to the development of a professional career. Definitely, that both the control and the experimental group, the level of readiness for the development of a professional career is not sufficient. The low level of readiness of the positional criterion is characteristic for the majority of future designers (76.56% and 75.0 % of students). The level of formation of a meaningful, technological and creative criterion is also low.
In the course of the experiment was obtained a statistically significant difference in the willingness to develop the professional career of students in experimental groups. After the formation stage of the research, in the experimental groups a decrease in the number of students with reproductive (from 77.39% to 2.61 %) level of readiness. At the same time increased the number of students from the reconstructive (from 20.53% to 73.96%) and interpreting (from 2.08% to 23.43%) level of readiness for the development of a professional career. Comparative validation of control sections of the experiment indicates a statistically significant difference readiness levels of future designers to the development of a professional career. Consequently, the use of a complex of organizational and pedagogical activities (personalization of career and educational routes, modelling of the innovative context of professional activity in the developing environment of the educational institution and stimulating motivation for career development) testifies about the success of the forming influence and feasibility of further implementation in the process of training future designers to the development of professional career.
 
Publisher ТОВ «ІМА-прес»
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707326/1/%D0%A1%D0%92%D0%90%20%D0%9D%D0%92132017.pdf
- Алєксєєва, С.В. (2017) A dynamics of readiness of future designers is todevelopment of professional career Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (13). pp. 59-65. ISSN 2223-5752