Record Details

Кар’єрні орієнтації суб’єктів сучасної професійної школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707324/
 
Title Кар’єрні орієнтації суб’єктів сучасної професійної школи
Сareer orientations for subjects of a modern professional school
 
Creator Орлов, В.Ф.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті висвітлюється один з аспектів системної психолого-педагогічної проблеми, що стосується формування кар’єрних орієнтацій майбутніх фахівців у процесі підготовки в сучасній професійній школі. Розглядаються численні варіанти позицій щодо тлумачення суті кар’єри, характеризуються зумовлені історико-суспільними чинниками інтерпретації соціально-економічного значення й важливості феномену кар’єри в підвищенні рівня якості професійної освіти, активізації пізнавальної діяльності, мотивації майбутніх фахівців до професійного самовдосконалення, а відтак – зорієнтованості учнів сучасної професійної школи на успіх у реалізації професійної кар’єри. Висловлюється позиція, що подолання кризи на рівні суспільної свідомості – це набагато складніший і важливіший процес, аніж модернізація промислового виробництва. У зв’язку з цим, науковцям та освітянам необхідно зосереджувати особливу увагу на важливості розвитку підприємницької й кар’єрної компетентності, формуванні кар’єрних орієнтацій майбутніх фахівців у царині матеріального виробництва й духовного збагачення вагомих світоглядно-ціннісних орієнтирів пересічних громадян і суспільства загалом. Доводиться, що соціально-економічні чинники сучасного етапу цивілізаційного становлення незалежної Української держави мотивують громадян до вираження активної творчої позиції, вияву підприємницьких якостей, тобто максимального зосередження зусиль на здійсненні істотного внеску в соціально-економічний поступ. Зроблено висновок, що, з психолого-педагогічної точки зору, кращою є індивідуальна кар’єра, здійснювана на основі самопізнання, самовдосконалення і самоврядування. Характеризуються різні напрями кар’єрних орієнтацій фахівців. Водночас, обґрунтовується доцільність використання восьми основних орієнтацій, котрі американський психолог Едгар Шейн (Edgar Schein) назвав «кар’єрними якорями». З-поміж кар’єрних орієнтацій, що наявні в учнів сучасної професійної школи, вирізняються такі: «стабільність», «менеджмент», «інтеграція стилів життя».
In the paper, one of the aspects of the systemic psycho-pedagogical problem on forming career orientations of future specialists during training in a modern professional school has been clarified. Various views on the interpretation of career have been considered, interpretations of socioeconomic significance and importance of career caused by historical and social factors as for enhancing the level of professional education quality, activation of cognitive activity, motivation of future specialists toward professional self-development and, therefore, orientation of professional schools’ subjects toward successful realization of professional career have been characterized. It has been stated that overcoming the crisis at the level of social consciousness is a much more complicated and important process than modernization of industrial production. In this regard, scholars and educators should focus on developing entrepreneurial and career competencies, forming career orientations of future specialists within material production and spiritual enrichment of significant worldview and value guidelines of average citizens and society in general. It has been indicated that socioeconomic factors at the modern stage of civilizational forming of independent Ukraine urge citizens to express an active creative position, entrepreneurial qualities, namely, at most focus on enhancing socioeconomic progress. It has been concluded that, from the psycho-pedagogical point of view, career is more efficient when it is based on self-cognition, self-development and self-management. Different directions of specialists’ career orientations have been characterized. At the same time, it has been pointed out about the expediency of using the main eight orientations called “career anchors” by an American psychologist Edgar Schein. Among career orientations of the subjects of professional schools there are such as stability, management, integration of lifestyles.
 
Publisher ТОВ «ІМА-прес»
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707324/1/%D0%9E%D1%80%D0%BB%D0%BE%D0%B2%20%D0%9D%D0%92%201317.pdf
- Орлов, В.Ф. (2017) Сareer orientations for subjects of a modern professional school Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (13). pp. 15-21. ISSN 2223-5752