"Норма" і "аномалія", "онтогенез" і "дизонтогенез": аналіз дефініцій
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/707255/
|
|
Title |
"Норма" і "аномалія", "онтогенез" і "дизонтогенез": аналіз дефініцій
"Норма" и "аномалия", "онтогенез" и "дизонтогенез": анализ дефиниций "Norm" and "anomaly", "ontogenesis" and "dysontogenesis": analysis of definitions |
|
Creator |
Кобильченко, В.В.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
Анотація. Визначено, що недостатня вивченість психіки й самої її сутності обумовлює наявність великої розмаїтості теоретичних і методологічних підходів до визначення психологічної норми та її меж. Існування в психології понять "норма" і "аномалія" дозволяє виділити певну похідну, щодо якої можна уточнювати причини, що викликають ті або інші відхилення від норми, з'ясувати, яким чином вони впливають на процеси розвитку дитини і на цій основі будувати практичну діяльність психолога. Определено, что недостаточная изученность психики и самой ее сущности обусловливает наличие большого разнообразия теоретических и методологических подходов к определению психологической нормы и ее границ. Существование в психологии понятий "норма" и "аномалия" позволяет выделить определенную производную, относительно которой можно уточнять причины, вызывающие те или иные отклонения от нормы, ныяснить, каким образом они влияют на процессы развития ребенка и на ЭТОЙ основе строить практическую деятельность психолога. Determined that insufficient knowledge of the psyche and its very essence determines the presence of a wide variety of theoretical and methodological approaches to the definition of psychological norm and its borders. Determining the degree of "normativity" of development has always been the stumbling block of psychology, since the notion of "norm", the dynamic changes not only mental processes, psychological states, but also indicators of Iheir interaction, is the subject of debate. Until now, the concept of "normal" and "regulatory development" seen as a set of statistically-defined quantitative indicators characterizing a "slice" of mental development at a particular time (the age of the child). Qualitative change in the structure of all mental activity of the child, the hierarchy of higher mental functions, including he "leading" and "slave" system of education and a priori assessed as changing only at the boundaries of age periods (age crises). It was found that the main criterion is dysontogenesis defect caused by genetic or non-genetic factors. Depending on ihc nature and structure of the defect, dysontogenesis divided into affected, disharmonious, deficit and delayed development. The existence of concepts in psychology "norm" and "anomaly" allows you to select a specific derivative, with respect to which it is possible to specify the causes of those or other deviations from the norm, to find out how they affect the child's development and on this basis to build a practice psychologist. |
|
Publisher |
ТОВ «Поліграф плюс»
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/707255/1/Untitled0%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B0.pdf
- Кобильченко, В.В. (2015) "Norm" and "anomaly", "ontogenesis" and "dysontogenesis": analysis of definitions Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (8). pp. 59-67. ISSN ISBN 978-966-8977-58-9 |
|