Record Details

"Норма" і "аномалія", "онтогенез" і "дизонтогенез": аналіз дефініцій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707255/
 
Title "Норма" і "аномалія", "онтогенез" і "дизонтогенез": аналіз дефініцій
"Норма" и "аномалия", "онтогенез" и "дизонтогенез": анализ дефиниций
"Norm" and "anomaly", "ontogenesis" and "dysontogenesis": analysis of definitions
 
Creator Кобильченко, В.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Анотація. Визначено, що недостатня вивченість психіки й самої її сутності
обумовлює наявність великої розмаїтості теоретичних і методологічних
підходів до визначення психологічної норми та її меж.
Існування в психології понять "норма" і "аномалія" дозволяє виділити певну
похідну, щодо якої можна уточнювати причини, що викликають ті або інші
відхилення від норми, з'ясувати, яким чином вони впливають на процеси
розвитку дитини і на цій основі будувати практичну діяльність психолога.
Определено, что недостаточная изученность психики и самой
ее сущности обусловливает наличие большого разнообразия теоретических
и методологических подходов к определению психологической нормы и ее
границ. Существование в психологии понятий "норма" и "аномалия"
позволяет выделить определенную производную, относительно которой
можно уточнять причины, вызывающие те или иные отклонения от нормы,
ныяснить, каким образом они влияют на процессы развития ребенка и на
ЭТОЙ основе строить практическую деятельность психолога.
Determined that insufficient knowledge of the psyche and its very
essence determines the presence of a wide variety of theoretical and
methodological approaches to the definition of psychological norm and its
borders. Determining the degree of "normativity" of development has always
been the stumbling block of psychology, since the notion of "norm", the dynamic
changes not only mental processes, psychological states, but also indicators of
Iheir interaction, is the subject of debate. Until now, the concept of "normal" and
"regulatory development" seen as a set of statistically-defined quantitative
indicators characterizing a "slice" of mental development at a particular time (the
age of the child). Qualitative change in the structure of all mental activity of the
child, the hierarchy of higher mental functions, including he "leading" and
"slave" system of education and a priori assessed as changing only at the
boundaries of age periods (age crises). It was found that the main criterion is
dysontogenesis defect caused by genetic or non-genetic factors. Depending on
ihc nature and structure of the defect, dysontogenesis divided into affected,
disharmonious, deficit and delayed development. The existence of concepts in
psychology "norm" and "anomaly" allows you to select a specific derivative,
with respect to which it is possible to specify the causes of those or other
deviations from the norm, to find out how they affect the child's development and
on this basis to build a practice psychologist.
 
Publisher ТОВ «Поліграф плюс»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707255/1/Untitled0%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B0.pdf
- Кобильченко, В.В. (2015) "Norm" and "anomaly", "ontogenesis" and "dysontogenesis": analysis of definitions Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (8). pp. 59-67. ISSN ISBN 978-966-8977-58-9