Record Details

Формування кар’єрних орієнтацій учнів професійної школи як педагогічна проблема

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707241/
 
Title Формування кар’єрних орієнтацій учнів професійної школи як педагогічна проблема
Formation of career orientations of students in vocational school as a pedagogical problem
 
Creator Орлов, В.Ф.
 
Subject 316 Соціологія
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті висвітлено соціально-економічну, психолого-педагогічну і професійно-методичну значущість кар’єрних орієнтацій як феномену в особистісній структурі випускників професійних коледжів і ліцеїв. Незалежно від економічного стану в державі, професійний розвиток випускників, добробут молодих фахівців залежить, насамперед, від їхніх кар’єрних орієнтацій. Наголошується на тому, що важливим чинником професійного розвитку учнів коледжів і ліцеїв є визначені педагогом професійного навчання цілі фахової діяльності у підготовці вихованців до професійної кар’єри. Звертається увага на те, що педагог професійного навчання має можливості орієнтувати майбутнього фахівця на успішну професійну кар’єру. Разом з тим, автор зауважує, що формування кар’єрних орієнтацій не повинно відбуватися спонтанно. Це важливий і досить складний психолого-педагогічний процес, від якого значною мірою залежить майбутнє випускника професійного навчального закладу. Зазначено, що робота щодо формування кар’єрних орієнтацій майбутніх робітників має відбуватися у тісній взаємодії з практичним психологом і плануватися відповідними службами кар’єрного консультування у співпраці з роботодавцями і соціальними партнерами.
The article highlights the socio-economic, psychological, pedagogical and methodological significance of professional career orientations as a phenomenon in the personal capacity of graduates of professional colleges and high schools. Regardless of the economic situation in the country, the professional development of graduates, young professionals’ well-being depends primarily on their career orientation. It is noted that the important factor in the professional development of students of colleges and lyceums is determined by the objectives of professional activities in preparation of students for professional careers identified by professional training teacher. Attention is drawn to the fact that professional training teacher has opportunities to aim students at achieving a successful professional career. However, the author notes that the formation of career orientation should not happen spontaneously. This is an important and very complex psychological and pedagogical process on which largely depends the future of professional institution graduate. It is noted that the work on formation of career orientations of future workers must take place in close cooperation with the practical psychologist and should be planned by relevant services of career counseling in collaboration with employers and social partners.
 
Publisher ТОВ «Міленіум»
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707241/1/%D0%9E%D0%92%D0%A4%20%D0%9D%D0%92.pdf
- Орлов, В.Ф. (2016) Formation of career orientations of students in vocational school as a pedagogical problem Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (12). pp. 42-50. ISSN 2223-5752