Record Details

Дидактичні функції підручника

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707142/
 
Title Дидактичні функції підручника
Didactic functions of the textbook
Дидактические функции учебника
 
Creator Гончаренко, Семен Устимович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Вказано на недоліки сучасних підручників для загальноосвітньої та професійної школи. Окреслено стан підручникотворення в країнах Західної Європи, Північної Америки, Японії, Норвегії, Російській Федерації. Розглянуто вимоги, яким має відповідати національний підручник. Охарактеризовано дидактичні функції підручників, а саме: інформаційну культуру підручника, його трансформаційну, систематизуючу функції, функцію закріплення і самоконтролю, інтегруючу, координуючу, виховально-розвивальну, мотиваційну, контрольно-корегуючу (тренувальну) функції. Визначено головну умову для написання гарного підручника.
Specifies the disadvantages of modern textbooks for general education and vocational schools. The article describes the state of textbooks in the countries of Western Europe, North America, Japan, Norway, and the Russian Federation. The requirements, which should correspond to the national textbook, are considered. The didactic functions of the textbooks are characterized, namely: the informational culture of the textbook, its transformational, systematizing functions, the function of consolidation and self-control, integrating, coordinating, educational-developing, motivational, control-correction (training) functions. The main condition for writing a good textbook is defined.
Отмечаются недостатки современных учебников для общеобразовательной и профессиональной школы. Определены состояние учебников в странах Западной Европы, Северной Америки, Японии, Норвегии, Российской Федерации. Рассмотрены требования, которым должен отвечать национальный учебник. Охарактеризованы дидактические функции учебников, а именно: информационную культуру учебника, его трансформационную, систематизирующую функции, функцию закрепления и самоконтроля, интегрирующую, координирующую, воспитательно-развивающую, мотивационную, контрольно-корректирующую (тренировочную) функции. Определены главное условие для написания хорошего учебника.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2008
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707142/1/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Гончаренко, Семен Устимович (2008) Didactic functions of the textbook Професійно-технічна освіта, 2. pp. 6-8.