Record Details

Підходи до дослідження ціннісної сфери обдарованої особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707096/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-6
 
Title Підходи до дослідження ціннісної сфери обдарованої особистості
Research Approaches to gifted personality values problem
 
Creator Корольов, Д.К.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У роботі виділено та проаналізовано напрями вивчення зв’язку обдарованості та ціннісної сфери особистості: моральна відповідальність обдарованих дорослих; морально-ціннісне виховання обдарованих дітей; етична обдарованість та етичне лідерство; зв’язок обдарованості та моральності в дорослих та дітей; емоційні, ціннісні особливості та особистісні якості, що пов’язані з обдарованістю. Встановлена недостатність та суперечливість емпіричних результатів щодо взаємозв’язку особистісних цінностей та розвитку, прояву обдарованості. Зазначається, що перспективи подальших досліджень стосуються теоретичного та емпіричного аналізу особливостей ціннісної сфери особистості, що внутрішньо пов’язані з розвитком та проявом її обдарованості.
The article presents the theoretical analysis results of approaches to values problem in the context of giftedness. Author describes some researches direction of relations between aptitudes, achievements, personal values and social attitudes in world psychology. First, this is moral responsibility of gifted adults that is enhanced by their greater possibilities to impact other people life and world development. Second, moral education of gifted children — that is important because in the future they will be probably influential adults. Next, ethical giftedness and ethical leaderships, their connection with intellectual giftedness. Fourth, emotional, value features and personality traits that correlate with giftedness. The researches found that many gifted children have peculiarities: accelerated moral development, heightened attention to moral problem, sensitivity, empathy and deep emotional reactions. Many empirical works were focused on moral judgments of gifted children and adolescents. Last, connection between giftedness and life values among adults and children. From the nineteenth century some psychologists periodically allowed greatest morality of gifted children and eminent adults. However there is empirical evidence of only advanced cognitive understanding of moral principles and dilemmas by gifted children and youth.
The presented overview shows that psychologists don’t study giftedness development determination by personal values and moral traits. This is perspective for future researches.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707096/1/korolyov_pidhodi_do_doslidgennya_cinnisnoyi_sferi.pdf
- Корольов, Д.К. (2017) Research Approaches to gifted personality values problem Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Том VI: Психологія обдарованості, 13. pp. 67-79. ISSN 2072-4772