Формування загальнокультурної компетентності семикласників засобами підручника всесвітньої історії
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/707042/
|
|
Title |
Формування загальнокультурної компетентності семикласників засобами підручника всесвітньої історії
Формирование общекультурной компетентности семиклассников средствами учебника всемирной истории, 7 класс Formation of the general cultural competence of the pupils of the seventh grade by means of a world history textbook, grade 7 |
|
Creator |
Малієнко, Юлія Борисівна
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
У статті обґрунтовано сучасні вимоги до змісту підручника всесвітньої історії у контексті формування загальнокультурної компетентності семикласників, визначено поняття «культурологічний складник змісту підручника всесвітньої історії», охарактеризовано його навчально-методичні аспекти. Автор наголошує на важливій ролі вивчення пам’яток культури Середньовіччя у формуванні загальнокультурної компетентності семикласників, що сприятиме засвоєнню учнями історичних знань і формуванню відповідних компетентностей. Об’єктивна складність власне середньовічної епохи, зокрема її багатогранної культури, вимагає новітніх підходів до вивчення зазначеного періоду. В статье обоснованы современные требования к содержанию учебника всемирной истории в контексте формирования общекультурной компетентности семиклассников, определено понятие «культурологическая составляющая содержания учебника всемирной истории», охарактеризованы его учебно-методические аспекты. Автор подчеркивает важную роль изучения памятников культуры Средневековья в формировании общекультурной компетентности семиклассников, что в свою очередь, способствует усвоению учащимися исторических знаний и формированию соответствующих компетентностей. Объективная сложность собственно средневековой эпохи, ее многогранной культуры, в частности, требует новых подходов к изучению указанного периода. The article substantiates the current requirements for the content of a textbook of world history in the context of the formation of general cultural competence of the pupils of the seventh grade, defines the concept of "cultural component of the content of the world history textbook", describes its teaching and methodological aspects. The author highlights the important role of studying the monuments of Middle Ages culture in the formation of the general cultural competence of seventh graders, which in its turn promotes pupils' acquisition of historical knowledge and the formation of appropriate competencies. The objective complexity of the medieval era proper, its multifaceted culture, in particular, requires new approaches to the study of this period. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/707042/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Малієнко, Юлія Борисівна (2017) Formation of the general cultural competence of the pupils of the seventh grade by means of a world history textbook, grade 7 Проблеми сучасного підручника (18). pp. 70-79. ISSN 2411-7447 |
|