Record Details

The ways to establish the personality oriented paradigm in the Ukrainian school education (psychopedagogical aspect). Psycho-pedagogical aspects of establishing the personality oriented learning in the Ukrainian secondary schools in the end of XXth centur

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707041/
 
Title The ways to establish the personality oriented paradigm in the Ukrainian school education (psychopedagogical aspect). Psycho-pedagogical aspects of establishing the personality oriented learning in the Ukrainian secondary schools in the end of XXth centur
Способи установи особистості орієнтованої парадигми в освіті української школи (психо-педагогічний аспект). Психо-педагогічні аспекти створення особистості орієнтованого навчання в українських середніх школах в кінці ХХ століття
Способы учреждения личности ориентированной парадигмы в образовании украинской школы (психо-педагогический аспект). Психопедагогические аспекты создания личности ориентированного обучения в украинских средних школах в конце ХХ века
 
Creator Dichek, N.P.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description In the context of illuminating of ideas about the individualization of school education in Ukraine, which have being developed in the last third of the twentieth century, revealed poorly studied aspect concerning the contribution in the late 1980s - early 1990s. of Ukrainian psychologists to studying ways and means of individualization of school learning. Identified several areas in the field of educational psychology, personality psychology research related to the deepening individualization of learning. These include: studies and pilot testing of teaching differentiation system in primary and secondary schools (finding based on the use of test methods the level of child’s abilities to education and the according acquisition of the three groups of first-form children, who were distributed over the different types of classes (age norm classes, increased individual attention classes, classes of the accelerated development); the introduction in the secondary school life achievements of practical psychology, in particular the organization of psychological services in the schools; the study of the creative potential of pupils, the discovery of talents and developing the creative thinking. It is shown that the preconditions for the changing Soviet educational paradigm "school of teaching" on the personality oriented paradigm have been created by Ukrainian psychologists during the 1970-1980-ies. Analysis of the psychological and pedagogical works of Ukrainian scientists showed the direction of their research on the humanization of the educational process, the desire to ensure the implementation of individualized learning needs of pupils, which corresponds to the establishing in the Ukrainian educational system of personality oriented paradigm. At the same period under review increased attention from the government to the problems of gifted children, children with special needs, children who have been traumatized as a result of the Chernobyl disaster.
У контексті висвітлення розроблюваних в Україні в останній третині ХХст. ідей індивідуалізації шкільної освіти та їх упровадження в навчально-виховний процес розкрито маловивчений аспект – внесок українських психологів у дослідження шляхів і способів індивідуалізації навчання, здійснений наприкінці 1980-х – у першій половині 1990-х років. Окреслено провідні напрями досліджень у галузі педагогічної психології, психології особистості, що стосувалися поглиблення індивідуалізації навчання: розроблення системи диференціації навчання у початковій і середній школі, запровадження здобутків практичної психології, зокрема організація психологічної служби в системі шкільної освіти, вивчення творчого потенціалу учнів, виявлення і розвиток їхньої обдарованості і творчого мислення. Аналіз психолого-педагогічного доробку українських науковців засвідчив спрямованість досліджень на гуманізацію освітнього процесу, забезпечення реалізації у навчанні індивідуалізованих потреб школярів, що відповідало встановленню в українській освіті особистісно орієнтованої парадигми.
В контексте освещения разрабатываемых в Украине в последней трети ХХ в. идей индивидуализации школьного образования и их внедрения в учебно-воспитательный процесс раскрыто малоизученный аспект - вклад украинских психологов в исследование путей и способов индивидуализации обучения, осуществлен в конце 1980-х - первой половине 1990-х годов.Определены ведущие направления исследований в области педагогической психологии, психологии личности, касающиеся углубления индивидуализации обучения: разработка системы дифференциации обучения в начальной и средней школе, внедрение достижений практической психологии, в частности организация психологической службы в системе школьного образования, изучение творческого потенциала учащихся, выявление и развитие их одаренности и творческого мышления.Анализ психолого-педагогического наследия украинских ученых показал направленность исследований на гуманизацию образовательного процесса, обеспечение реализации в обучении индивидуализированных потребностей школьников, соответствовало установлению в украинском образовании личностно ориентированной парадигмы.
 
Publisher Sheffield, Science and Education LTD
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707041/1/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BB.%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20rd%20%282%29.pdf
- Dichek, N.P. (2017) The ways to establish the personality oriented paradigm in the Ukrainian school education (psychopedagogical aspect). Psycho-pedagogical aspects of establishing the personality oriented learning in the Ukrainian secondary schools in the end of XXth centur News of Sciense and Education, 1 (49). pp. 49-61. ISSN 2312-2773