Record Details

Психолого-дидактична парадигма як основа для профілізації старшої школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706883/
 
Title Психолого-дидактична парадигма як основа для профілізації старшої школи
Psychological and didactic paradigm as a basis for profiling of high school
 
Creator Барановська, Олена Володимирівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглядається нова парадигма освіти, а саме психодидактична, яка розглядає дитину як партнера по спільній діяльності. Психодидактика аналізується як полідисциплінарна область наукового знання, яка інтегрує психологічні, дидактичні, методичні знання, що використовуються в реальній практиці розвивального навчання з метою особистісно-ціннісної направленості навчального процесу. Доводиться, що конструювання навчально-виховного процесу згідно з вимогами психодидактики дозволить адекватно створити освітнє середовище, в якому буде можливо вирішити низку не тільки дидактичних, але й психологічних проблем.
The article considers a new paradigm of education, namely psychodidactical, which treats the child as a partner in joint activity. Psychodidactics is analyzed as a polydisciplinary field of scientific knowledge that integrates the psychological, didactic, methodological knowledge used in the real practice of developmental learning for the purpose of the person-value orientation of the learning process. It is proved that the construction of the educational process in accordance with the requirements of psychodidactics will adequately create an educational environment in which it will be possible to solve a number of not only didactic but also psychological problems.
 
Publisher ФОП Жовтий О. О.
 
Date 2017
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706883/1/BOV-17%20Uman%200427.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (2017) Psychological and didactic paradigm as a basis for profiling of high school Folia comeniana: Вісник Польсько-української науково-дослідницької лабораторії психодидактики імені Я. А. Коменського. pp. 7-9.