Особливості підручника для шкіл національних меншин на етапі становлення незалежної Української держави
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706879/
http://ipvid.org.ua/ |
|
Title |
Особливості підручника для шкіл національних меншин на етапі становлення незалежної Української держави
Особенности учебника для школ национальных меньшинств на этапе становления независимого Украинского государства Features of the textbook for schools of national minorities at the stage of formation of an independent Ukrainian state |
|
Creator |
Шевченко, Світлана Миколаївна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method |
|
Description |
У статті проаналізовано організацію навчального процесу у школах національних меншин в умовах незалежної України (1991–2010); установлено, що в досліджуваний період відроджувалася система освіти національних меншин; з’ясовано, що в ході реалізації урядової політики освіта національних меншин декларувалася на рівності здобуття знань, умінь і навичок, гарантуванні вільного розвитку національних мов і культур; забезпеченні потреб етнічних меншин навчальною, зокрема підручниками, посібниками, додатковою та методичною літературою мовами національних меншин; показано, що відбулися значні зміни в освіті національних меншин, а отже стала звертатись особлива увага на тлумачення певних історичних подій для представників інших етносів України.
В статье проанализированы организации учебного процесса в школах национальных меньшинств в условиях независимой Украины (1991-2010); установлено, что в исследуемый период возрождалась система образования национальных меньшинств; выяснено, что в ходе реализации правительственной политики образование национальных меньшинств декларировалась на равенстве получения знаний, умений и навыков, обеспечении свободного развития национальных языков и культур; обеспечении потребностей этнических меньшинств учебной, в частности учебниками, пособиями, дополнительной и методической литературой на языках национальных меньшинств; показано, что произошли значительные изменения в образовании национальных меньшинств, а следовательно стала обращаться особое внимание на толкование определенных исторических событий для представителей других этносов Украины. The article analyzes the organization of the educational process in schools of national minorities in conditions of independent Ukraine (1991-2010); It is established that in the period under study the system of education of national minorities was revived; It was found out that in the course of implementation of the government policy the formation of national minorities was declared on the equality of obtaining knowledge, skills and skills, ensuring the free development of national languages and cultures; Ensuring the educational needs of ethnic minorities, in particular textbooks, manuals, supplementary and methodological literature in the languages of national minorities; It is shown that there have been significant changes in the formation of national minorities, and consequently began to pay special attention to the interpretation of certain historical events for representatives of other ethnic groups of Ukraine. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706879/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.17.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (2017) Features of the textbook for schools of national minorities at the stage of formation of an independent Ukrainian state Problems of the modern textbook (18). pp. 250-259. ISSN 2411-1309 |
|