Використання реклами як історичного джерела в шкільних підручниках історії: методика роботи в умовах дослідницького навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706849/
|
|
Title |
Використання реклами як історичного джерела в шкільних підручниках історії: методика роботи в умовах дослідницького навчання
Использование рекламы как исторического источника в школьных учебниках истории (методика работы в условиях исследовательского обучения) Use of advertising as a historical source in a school history textbook: methodology of work in the research-based study |
|
Creator |
Мороз, Петро Володимирович
Мороз, Ірина Володимирівна |
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
93/94 History |
|
Description |
Автори статті доводять, що важливою складовою повноцінного дослідницького навчання на уроці історії є ефективне використання різних наочних засобів. Основним джерелом цих видів наочності має бути шкільний підручник. У статті розкрито особливості використання реклами як історичного джерела у шкільному підручнику історії, подано методику роботи з нею на відповідних уроках. Зокрема, автори зазначають, що реклама є цінним історичним джерелом, оскільки містить інформацію про товари, смаки й запити споживачів і опосередковано – про економічний стан країни. У статті зазначається, що її використання в навчальному процесі буде ефективнішим в поєднанні з іншими видами інформації, наприклад статистичними матеріалами, мемуарною та художньою літературою тощо.
Авторы статьи отмечают, что важной составляющей полноценного развивающего обучения на уроке истории является вовлечение в учебный процесс различных наглядных средств. Основным источником этих видов наглядности должен быть школьный учебник. Это, по мнению авторов, позволит превратить его в рабочую книгу, которая будет побуждать ученика работать с ней самостоятельно. В статье раскрываются особенности использования рекламы в школьном учебнике всемирной истории, представлена методика работы с ними на уроках истории. В частности, авторы отмечают, что реклама является ценным историческим источником, поскольку содержит информацию о товарах, вкусах и запросах потребителей и опосредствованно – об экономическом положении страны. В статье отмечается, что ее использование в учебном процессе будет эффективным в сочетании с другими видами информации, например статистическими материалами, мемуарной и художественной литературой и др. The authors state that an important part of developing a full-fledged developing teaching at the History lesson is including various visual aids in the learning process. The main source of these types of vizualization must be a school textbook. The article reveals the peculiarities of advertising in a school history textbook, provides the methodology of working with it at the history lessons. In particular, the authors notify that advertising is a valuable historical source as it contains information about products, tastes and needs of consumers and demostrates the economic situation of the country indirectly. In the article, it is considered that its use in the educational process will be effective in combination with other types of information, for example, statistical materials, memoirs, fiction, etc. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706849/1/16.pdf
- Мороз, Петро Володимирович and Мороз, Ірина Володимирівна (2017) Use of advertising as a historical source in a school history textbook: methodology of work in the research-based study Problems of a Modern Textbook (18). pp. 105-117. ISSN 2411-1309, 2411-7420 |
|