Record Details

Програмно-методичне забезпечення розвитку управлінсько-лідерських та підприємницьких здібностей молодших школярів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706843/
 
Title Програмно-методичне забезпечення розвитку управлінсько-лідерських та підприємницьких здібностей молодших школярів
Особенности содержания учебной программы для развития управленческо-лидерских способностей младших школьников
Content features of the curriculum for the development of management, leadership as well as entrepreneurial skills of the junior pupils
 
Creator Шевчук, Л.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті уточнено визначення понять «управлінські здібності», «лідерські здібності»», «підприємницькі здібності» молодших школярів. Розглянуто особливості змісту навчальної програми курсу за вибором для розвитку управлінсько-лідерських та підприємницьких здібностей учнів початкової школи. Описано змістові лінії відповідної авторської програми курсу за вибором, які передбачають розвиток активності, ініціативи, здатності генерувати нові ідеї та запалювати ними інших; здатність до прогнозування, прийняття рішень, вміння планувати індивідуальну та колективну навчальну діяльність; здійснювати організацію, керівництво та координацію навчальної діяльності, контроль, корекцію отриманих результатів за необхідності; вміння налагоджувати контакти, спілкуватися з оточуючими, працювати в команді; формування умінь роботи із текстовою інформацією; виховання відповідних рис характеру та якостей особистості.
В статье уточнено определение понятий «управленческие способности», «лидерские способности», «предпринимательские способности» младших школьников.
Рассмотрена особенности содержания учебной программы для развития управленческо-лидерских и предпринимательских способностей младших школьников. Описаны содержательные линии соответствующей авторской программы курса по выбору, которые предусматривают развитие активности, инициативы, способности генерировать новые идеи и зажигать ними других; способность к прогнозированию, принятия решений, умение планировать индивидуальную и коллективную учебную деятельность; осуществлять организацию, руководство и координацию учебной деятельности, контроль, коррекцию полученных результатов при необходимости; умение налаживать контакты, общаться с окружающими, работать в команде; формирование умений работы с текстовой информацией; воспитание соответствующих черт характера и качеств личности.
The article specifies the definition of the terms management skills, leadership, entrepreneurial skills of the junior pupils.
The content features of the curriculum for the development of management and leadership as well as entrepreneurial skills of the pupils of the "Otaman (chieftain)" primary school were considered. In particular, the author describes the content lines of the curriculum: the development of the junior schoolchildren's activity (which turns into proactiveness), initiative, ability to generate new ideas and inspire others with them; ability to targeting (acquaintance with the kinds of purposes, objectives formulation, the choice of the highest priority objectives), forecasting (individual or collective forecasting, various scenarios of the sequence of the events); decision making (making individual or collegiate choice of alternatives, formulation of possible solutions); planning (nature, specificity and differences in the planning of individual and collective activity, types of planning); ensuring organization, management and coordination of training activities; control (its nature and types); improving negative sides, if necessary; ability to establish contacts, communicate with others (using etiquette formulas for communication), teamwork (following the rules of the group (pair) work, applying different models of cooperation, interactive learning technologies); forming skills of working with text information (conduct search and processing it, creating one's own texts); developing relevant personality traits (mental ballast, stress resistance, energy, determination, enterprise, responsibility, sociability, etc.).
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706843/1/SHevchuk_Programn-metod_zabezp.pdf
- Шевчук, Л.М. (2017) Content features of the curriculum for the development of management, leadership as well as entrepreneurial skills of the junior pupils Проблеми сучасного підручника, 18. pp. 259-266. ISSN 2411-1309