Record Details

Соціально-педагогічні проблеми дослідження ризикованої поведінки старшокласників у сфері інтернет-спілкування

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706838/
 
Title Соціально-педагогічні проблеми дослідження ризикованої поведінки старшокласників у сфері інтернет-спілкування
Социально-педагогические проблемы исследования рискованного поведения старшеклассников в сфере интернет-общения
Social and educational aspects of the research risk behaviors of high school students in Internet communication
 
Creator Малиношевський, Р.В.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
316 Соціологія
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті представлено розуміння ризикованої поведінки старшокласників у сфері Інтернет-спілкування як феномена з лабільною модальністю. Розкрито можливості використання традиційного діагностичного інструментарію для окреслення його контурів. Та запропоновано доповнювати традиційний інструментарій аналізом способів реалізації старшокласниками апріорних можливостей вибору в комунікативних ситуаціях Інтернет-простору.
В статье представлено понимание рискованного поведения старшеклассников в сфере Интернет-общения как феномена с лабильной модальностью. Раскрыты возможности использования традиционного диагностического инструментария для определения его контуров. И предложено дополнять традиционный инструментарий анализом способов реализации старшеклассниками априорных возможностей выбора в коммуникативных ситуациях Интернет-пространства.
The rapid development of digital technologies has caused not only a doubling of reality by creating actually understanding virtuality but also origin some accompanying phenomena of different modalities, which are directly reflected in real social and individual human existence. The risky behavior in the sphere of Internet communication is one such modern phenomenon. Nowadays the author’s efforts to diagnosis this phenomenon exactly by interviewing senior schoolchildren leads only to outline the contours of this phenomenon and demonstrate its implicit nature.
The author suggests that a more accurate understanding of the risky behavior is possible by several methodological conditions. Firstly, the methodological standard of understanding of rationality person’s action in the condition of uncertainty should be transformed. Secondly, the consideration of the risky behavior as a phenomenon with a labile modality that is not complementary to the phenomenon of Internet addiction. Finally, it is proposed that the traditional instruments of diagnostic of such phenomena should supply with analysis of subjective ways to implement aprioristic opportunities of a choice in the communicative situations of Internet space.
 
Publisher Вид-во РДГУ
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706838/1/%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%A0.%D0%92..pdf
- Малиношевський, Р.В. (2016) Social and educational aspects of the research risk behaviors of high school students in Internet communication Інноватика у вихованні, 4 (4). pp. 183-192. ISSN 2411-4553