Record Details

Методи соціальної взаємодії як складова соціально-психологічного супроводу освітніх та суспільних реформ

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706823/
 
Title Методи соціальної взаємодії як складова соціально-психологічного супроводу освітніх та суспільних реформ
Методы социального взаимодействия как составляющая социально-психологического сопровождения образовательных и социальных реформ
Methods of social interaction as a component of social psychological support for educational and social reforms
 
Creator Іванченко, С.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
303 Methods of the social sciences
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Розглянуто ключові для визначення соціальної взаємодії поняття діалогу, обміну, консенсусу. Взаємодія як обмін думками та ідеями розглядається як процес, що забезпечує діалог сторін, під час якого сторони приходять до консенсусу. Розглянуто соціально-психологічні методи, за допомогою яких можливо організувати взаємодію з метою залучення до широкого соціального діалогу усі зацікавлені групи. Аналіз існуючих методів показав, що їх можна поділити на групи залежно від визначення взаємодії – як комунікації чи діяльності, та від спрямування - методи дослідження та методи організації взаємодії. Представлені методи групової дискусії, зокрема, метод знаходження консенсусу, технології надання повноважень, дослідження дією та ін.
Рассмотрены ключевые в определении социального взаимодействия понятия социального диалога, обмена, консенсуса. Обмен мыслями и идеями считается нами процессом, обеспечивающим диалог сторон, во время которого стороны приходят к консенсусу. Рассмотрены социально-психологические методы, с помощью которых возможно организовать взаимодействие всех заинтересованных сторон. Анализ существующих методов показал, что их можно разделить на группы в зависимости от определения взаимодействия – как коммуникации или деятельности, и от направленности – методы исследовании и методы организации взаимодействия. Среди последних представлены методы групповой дискуссии, нахождения консенсуса, технология емпауермент, метод исследование действием и др.
Approaches to social interaction are discussed in the context of social psychological support for educational and social reforms. Key elements of definition of social interaction are defined as dialog, exchange, and consensus. Exchange of thoughts and ideas is considered as a process that provides a dialog of the parties during which they come to consensus. Analysis of the methods shows that there are two groups of methods, depending on the definition of interaction – as communication or activity, and their use – research methods or modeling methods. Social psychological methods to be used in organization of interaction in order to involve all interested parties to the social dialog, such as group discussion, consensus method, empowerment, participation action research.
 
Publisher Асоціація політичних психологів України
 
Date 2016
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706823/1/Ivanchenko_PPP_2016.pdf
- Іванченко, С.М. (orcid.org/0000-0002-1434-5048 <http://orcid.org/0000-0002-1434-5048>) (2016) Methods of social interaction as a component of social psychological support for educational and social reforms Проблеми політичної психології, 3 (17). pp. 161-170. ISSN 2411-1449