Цінності наукової школи академіка Семена Гончаренка
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706781/
http://ojs.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/1640 |
|
Title |
Цінності наукової школи академіка Семена Гончаренка
Values of academician Semen Honcharenko’s scientific school Ценности научной школы академика Семена Гончаренко |
|
Creator |
Самко, Алла Миколаївна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті розглянуто й узагальнено основні підходи до визначення сутності поняття «наукова школа». Розкрито діяльність академіка С. Гончаренка як лідера наукової школи. Висвітлено зміст і робплематику досліджень, проаналізовано основні наукові здобутки представників наукової школи С. Гончаренка. Показано подальший розвиток наукових ідей, які хвилювали у свій час Учителя. Подано короткий огляд праць дослідників, науковим керівником яких був Семен Устимович. На основі аналізу дисертацій, виконаних під керівництвом академіка С. Гончаренка, виокремлено провідні напрями наукового пошуку учнів його школи. Визначено, що дослідження представників наукової школи академіка С. Гончаренка є вагомим внеском у розвиток педагогічної теорії та практики. In the article there have been reviewed and summarized the main approaches to definition of the essence of the scientific school concept. The Academician S. Honcharenko’s activity as a leader of the scientific school was disclosed. The author highlighted the content and problems of his researches, and analyzed the main scientific achievements of the representatives of S. Honcharenko’s scientific school. There is shown a further development of the scientific ideas that worried the Teacher. A brief overview of the researchers’ works, the supervisor of which was Semen Ustynovich, is presented. Based on the analysis of dissertation researches carried out under the direction of Academician S. Honcharenko, the key directions of scientific research of his school disciples are distinguished. There was determined that investigations of Academician S. Honcharenko’s scientific school made a significant contribution to the development of pedagogical theory and practice. В статье рассмотрены и обобщены основные подходы к определению сущности понятия «научная школа». Раскрыта деятельность академика С. Гончаренко как лидера научной школы. Рассмотрены содержание и проблематика исследований, проанализированы основные научные достижения представителей научной школы С. Гончаренко. Показано дальнейшее развитие научных идей, которые волновали в свое время Учителя. Дан краткий обзор работ исследователей, научным руководителем которых был Семен Устинович. На основе анализа диссертаций, выполненных под руководством академика С. Гончаренко, выделены ведущие направления научного поиска учеников его школы. Определено, что исследования представителей научной школы академика С. Гончаренко внесли весомый вклад в развитие педагогической теории и практики. |
|
Publisher |
Видавництво Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706781/1/%D0%A6%D1%96%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8.pdf
- Самко, Алла Миколаївна (2016) Values of academician Semen Honcharenko’s scientific school Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка (17). pp. 278-284. ISSN 2219-5203 |
|