Record Details

Стратегія розвитку післядипломної педагогічної освіти в умовах глобальних цивілізаційних змін

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706757/
 
Title Стратегія розвитку післядипломної педагогічної освіти в умовах глобальних цивілізаційних змін
Strategy of Postgraduate Education under global civilization changes
 
Creator Отич, О.М.
Олійник, В.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Динамічний розвиток суспільства на порозі III тьісячелетія зумовило ощутімьіе цівілізаціонньїе зміни, которьіе істотно відобразилися на розвитку всіх сфер соціальної практики, зокрема освіти. До таких змін слід віднести: глобалізацію та інформатизацію сучасного суспільства, трансформацію його в суспільство знань, рьіночное суспільство, открьітое суспільство. Характерньїмі рисами зтіх товариств є: посилення інтеграції та мультикультуралізму в освіті, його стандартизація, формування єдиного освітнього простору, впровадження ідеї освіти протягом життя, розвиток дистанційної освіти, освіти взросльїх і післядипломної освіти, которьіе розцінюються як основа гарантування якості освіти на всіх його рівнях і сприяють зміцненню авторитету страньї на міжнародній арені.
Глобальньїе цівілізаціонньїе зміни детермінують главньїе направлення модернізації післядипломної освіти в У крайнє, згідно моделі: «глобальне цивілізаційна зміна» - «проблема післядипломної освіти» - «пошук шляхів і розробка программьі для її вирішення» - «відображення їх у змісті і формах організації післядипломної педагогічної освіти »-« акредитація та реалізація відповідних варіатівньїх, діверсіфіцірованньїх за профілями образовательньїх програм »-« моніторинг якості їх реалізації ».
Актуальним напрямом модернізації післядипломної педагогічної освіти в У крайнє в контексті глобалізаціонньїх змін є: розробка і впровадження гнучких стандартів
післядипломної освіти на основі балансу їх інваріантного і варіативного компонентів; посилення автономії установ післядипломної педагогічної освіти та набуття ними ролі центрів забезпечення та оцінювання якості післядипломної освіти на разлічньїх рівнях (локальний, регіональньш, Національний); встановлення зв'язків із зарубіжними університетами і научньші установами, що досліджують проблеми післядипломної педагогічної освіти шляхом укладення договорів про освітній співпраці і створення кафедр ЮНЕСКО; конвергенція академічної та університетської науки, розвиток научннх шкіл з різних проблем післядипломної педагогічної освіти тощо.
The dynamic development of the society on the threshold of the third millennium caused the perceptible civilizational changes, which essentially reflected on the development of all spheres of social practice, in particular, education. Such changes include: globalization and informatization of modern society, its transformation into a knowledge society, a priory society, an open society. Characteristic features of these societies are: strengthening integration and multiculturalism in education, its standardization, the formation of a single educational space, the introduction of the idea of ​​education during life, the development of distance education, adult education and postgraduate education, which are regarded as the basis for guaranteeing the quality of education at all levels and Contribute to strengthening the authority of countries in the international arena.
Global civilizational changes determine the main direction of modernization of postgraduate education in Ukraine. According to the model: "global civilizational change" - "the problem of postgraduate education" - "the search for ways and the development of programs for its solution" - "their reflection in the content and forms of the organization of postgraduate teacher education "-" Accreditation and implementation of the relevant variational, diversified in the profiles of educational programs "-" monitoring the quality of their implementation. "
The actual directions of the modernization of postgraduate pedagogical education in Ukraine in the context of globalization changes are: the development and implementation of flexible standards
Postgraduate education based on the balance of their invariant and variable components; Strengthening the autonomy of institutions of postgraduate pedagogical education and their acquisition of the role of centers for providing and assessing the quality of postgraduate education at various levels (local, regional, national); Establishment of links with foreign universities and scientific institutions investigating the problems of postgraduate pedagogical education through the conclusion of agreements on educational cooperation and the establishment of UNESCO Chairs; Convergence of academic and university science, the development of scientific schools on various problems of postgraduate pedagogical education, etc.
 
Publisher Panevėžys
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706757/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9E%D1%82%D0%B8%D1%87%20%D0%9E.%D0%9C.pdf
- Отич, О.М. and Олійник, В.В. (2015) Strategy of Postgraduate Education under global civilization changes Taikomieji tyrimai studijose ir praktikoje, 11. pp. 5-11. ISSN 2029-1280