Особливості ціннісно орієнтованої активності молодших підлітків
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706746/
http://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/14/341#prettyPhoto[iframes]/0/ |
|
Title |
Особливості ціннісно орієнтованої активності молодших підлітків
Особенности ценностно ориентированной активности младших подростков Peculiarities of Value-Oriented Activity of Younger Teenagers |
|
Creator |
Сергєєва, Н.В.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships |
|
Description |
У статті розкрито поняття «активність», «ціннісні орієнтації». Проаналізовано характеристики та новоутворення у молодшому підлітковому віці. Схарактеризована активність як якість особистості, її форми та рівні. Визначено поняття та компоненти ціннісно орієнтованої активності підлітків. Особлива увага зосереджена на соціально-психологічному дослідженні та розкритті особливостей ціннісно орієнтованої активності молодших підлітків. Проаналізовано результати проведеного дослідження.
В статье раскрыты понятия «активность», «ценностные ориентации». Проанализированы характеристики младшего подросткового возраста. Дана характеристика активности как качества личности, ее формы и уровни. Определено понятие и компоненты ценностно ориентированной активности подростков. Особое внимание сосредоточено на социально-психологическом исследовании и раскрытии особенностей ценностно ориентированной активности. Проанализированы результаты проведенного исследования. In the article, the concepts «activity», «value orientations» are revealed. The characteristics and peculiarities of value-oriented activity of teenagers are presented. Particular attention is focused on the socio-psychological analysis of the needs of younger teenagers in value-oriented activity. The sources, driving forces of activity, its forms and levels are analyzed. As a result of philosophic analysis, the essence of social activity is specified, and three main levels of it (micro-, meso-, macrolevels) are distinguished. The subjects of activity and social change are determined to be individuals, small and large social groups. The basic theoretical provisions of the problem under research, the essence and content of its conceptual apparatus are considered. The criteria of activity of the individual are presented. Positive and negative phases of adolescence, its psychological determinant of activity and specific formations are characterized. The analysis of literature on the study has allowed to clarify the concept «value-oriented activity of teenagers» from a position of social pedagogy. |
|
Publisher |
Інститут проблем виховання НАПН України
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706746/1/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%9D.%D0%92.%202016_20%282%29__19.pdf
- Сергєєва, Н.В. (2016) Peculiarities of Value-Oriented Activity of Younger Teenagers Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 20 (2). pp. 187-197. ISSN 2308-3778 |
|