Record Details

Соціально-педагогічна підтримка дітей вимушених переселенців засобами ізотерапії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706744/
http://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/13/309#prettyPhoto[iframes]/0/
 
Title Соціально-педагогічна підтримка дітей вимушених переселенців засобами ізотерапії
Социально-педагогическая поддержка детей вынужденных переселенцев средствами изотерапии
The Social-Pedagogic Support for Children of Internally Displaced Persons by Means of Isotherapy
 
Creator Жданович, Юлія Миколаївна
 
Subject 314/316 Society
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
379.8 Leisure
 
Description У статті обґрунтовано важливість ізотерапії як методу соціально-педагогічної підтримки дітей вимушених переселенців. Представлено методики ізотерапії, які може використовувати соціальний педагог у роботі з дітьми вимушених переселенців, розкрито їх можливості для подолання негативних психологічних станів, досягнення відчуття підтримки, опори, успішної адаптації та інтеграції в нових соціокультурних умовах, розвитку креативності й творчості.
В статье обоснована важность изотерапии как метода социально-педагогической поддержки детей вынужденных переселенцев. Представлены методики изотерапии, которые может использовать социальный педагог в работе с детьми вынужденных переселенцев, и раскрыты их возможности для преодоления негативных психологических состояний, достижения ощущения поддержки, опоры, успешной адаптации и интеграции в новых социокультурных условиях, развития креативности и творчества.
In the article, the importance of isotherapy as a means of social and educational support for children of internally displaced persons is stressed. The functions and tasks of isotherapy in the implementation of social and educational support for children of internally displaced persons are defined. The stages of isotherapy classes are described. The author reveals the meaning of drawing and visualization of the children’s mental states, the role of imagination and fantasy in correctional work with students. Techniques of isotherapy are presented that can be used by social pedagogues in working with children of internally displaced persons. In particular, projective technique of drawing (and individual painting, drawing with a partner, group painting), working with clay are considered. Their potential in overcoming the negative psychological states, achieving a sense of support and resistance, successful adaptation and integration in the new social and cultural conditions is underlined.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706744/1/%D0%96%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%AE.%D0%9C.2016_20%281%29__19.pdf
- Жданович, Юлія Миколаївна (2016) The Social-Pedagogic Support for Children of Internally Displaced Persons by Means of Isotherapy Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 20 (1). pp. 179-189. ISSN 2308-3778