Record Details

Соціально-реконструкціоністського підходу до професійної підготовки фахівців

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706710/
 
Title Соціально-реконструкціоністського підходу до професійної підготовки фахівців
Spoteczno-rekonstrukcyjne podejscie do prygotowania zawodowego specjalstow
Social and reconstruction approach to speccialists professional training
 
Creator Петренко, Лариса Михайлівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
316 Соціологія
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Автором обґрунтовується необхідність використання соціально-реконструктивістського підходу, який базується на інтеграції соціокультурного і компетентнісного підходів. Реалізація його основної ідеї – перетворення соціальних об’єктів за новими принципами відповідно до вимог часу актуалізує реконструкцію компетенцій майбутніх кваліфікованих робітників, розвиток їхньої здатності до перетворювальної діяльності на робочому місці. Це призводить до постійного оновлення освітньо-кваліфікаційних характеристик, випереджального розроблення освітніх стандартів або їх оновлення. Виокремлено принципи реалізації зазначеного підходу, наведено приклади використання особистісно розвивальних технологій навчання та висвітлено процедуру їх проектування, яка складається з окремих конструктів. Розглянуто технологію розвитку критичного мислення з використанням інноваційних методів. Застосування соціально-реконструктивістського підходу уможливлює формування конкурентоспроможного людського капіталу, моделювання професійної освіти в наукових категоріях «професійна культура» і «професійна компетентність» як показників високого рівня підготовки фахівців і кваліфікованих робітників для конкретної галузі виробництва, що сприятиме розвитку досягнень та прогресивних традицій в галузі вітчизняної професійної педагогіки.
Актуальность использования социально-реконструкционистського подхода к профессиональной подготовке специалистов. Автором обосновывается необходимость использования социально-реконструктивистского подхода, который основан на интеграции социокультурного и компетентностного подходов. Реализация его основной идеи – преобразование социальных объектов согласно новым принципам в соответствии с требованиями времени – актуализирует реконструкцию компетенций будущих специалистов и квалифицированных рабочих, развитие их способности к преобразовательной деятельности на рабочем месте. Это приводит к постоянному обновлению образовательно-квалификационных характеристик, опережающей разработке образовательных стандартов или их обновлению. Выделены принципы реализации указанного подхода, приведены примеры использования личностно развивающих технологий обучения и освещена процедура их проектирования, которая состоит из отдельных конструктов. Рассмотрена технология развития критического мышления с использованием инновационных методов. Применение социально-реконструктивистского подхода обеспечивает формирование конкурентоспособного человеческого капитала, моделирование профессионального образования в научных категориях «профессиональная культура» и «профессиональная компетентность» как показателей высокого уровня подготовки специалистов и квалифицированных рабочих для конкретной отрасли производства, содействует развитию достижений и прогрессивных традиций в области отечественной профессиональной педагогики.
The urgency of the use of socio-reconstructivist approach to vocational training of specialists. The author establishes the necessity of using social and reconstructivist approach based on the integration of sociocultural and competency approaches. The implementation of its main idea - the transformation of social objects in accordance with the new principles in accordance with the requirements of the times are updated by the reconstruction of the future experts of competencies and skilled workers, the development of their ability to converting activity in the workplace. It leads to a constant renewal of the educational and qualification characteristics, advanced the development of educational standards or updating them. Allocated principles of realization this approach, provides examples of the use of personally developing training technologies and lit the procedure of their design, which consists of individual constructs. Described the technology of development of critical thinking through innovative modes. Applying the social and Reconstructionist approach ensures the formation of competitive human capital, modeling of vocational training in scientific categories of "professional culture" and "professional competence" as an indicator of the high level training of specialists and skilled workers for a particular branch of production, promote the development of achievements and progressive traditions in the field of domestic professional pedagogy.
 
Publisher Варшава
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706710/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B%D0%9C_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%89%D0%B0.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2016) Social and reconstruction approach to speccialists professional training Edukacja zavodova i ustawiczna. Polsko-ukrainski rocznik naukowy, 1 (1). pp. 349-359. ISSN 2543-7925