Record Details

Основні детермінанти формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706692/
 
Title Основні детермінанти формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників
Основные детерминанты формирования самообразовательной компетентности будущих квалифицированных рабочих
The main determinants of the formation of the self-educational competence of future skilled workers
 
Creator Мося, І. А.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Сьогодення професійно-технічної освіти пов’язане з активним впровадженням у педагогічний процес нової освітньої концепції – компетентнісного підходу. Варто вказати, що домінантною ідеєю компетентнісної освіти є підготовка всебічно розвинутої особистості засобами творчо дієвого навчання. Зважаючи на це, сучасні педагогічні технології мають бути спрямовані не лише на формування високих рівнів професійних знань, умінь та навичок випускників професійно-технічних навчальних закладів, а й на виховання у них відповідальності, ініціативи, вольових якостей, здатностей самостійно опановувати нові галузі знань. У статті методом експертного оцінювання визначено основні фактори, що детермінують залучення учнів до самоосвітньої діяльності. За результатами факторного аналізу обґрунтовано провідні педагогічні умови, які впливають на ефективність формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників.
Настоящее профессионально-технического образования связано с активным внедрением в педагогический процесс новой образовательной концепции – компетентностного подхода. Стоит указать на то, что доминантной идеей компетентностного образования является подготовка всесторонне развитой личности средствами творческого действенного обучения. Ввиду этого, современные педагогические технологии должны быть направлены не только на формирование высокого уровня профессиональных знаний, умений и навыков выпускников профессионально-технических учебных заведений, но и на воспитание у них ответственности, инициативы, волевых качеств, способности самостоятельно овладевать новыми отраслями знаний. В статье методом экспертного оценивания определены основные факторы, детерминирующие приобщение учащихся к самообразовательной деятельности. По результатам факторного анализа обоснованы ведущие педагогические условия, которые влияют на эффективность формирования
самообразовательной компетентности будущих квалифицированных рабочих.
Present VET linked to the active implementation of the pedagogical process new educational concept - competence approach. It should indicate that the dominant idea of ​​education is competency preparation of fully developed personality means creatively effective learning. Therefore, modern teaching Technology should be directed not only to the formation of high levels of professional knowledge and skills graduates of vocational education and training and on their responsibility, initiative, strong-willed qualities, ability to independently acquire new knowledge. The article identified by expert evaluation the main factors that determine the involvement of students in self education. The results of the factor analysis reasonably leading pedagogical conditions that influence the efficiency of formation of self-educational competence future skilled workers.
 
Publisher РВВ КГУ
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706692/1/Mosya_pspo_2013_39%281%29__30.pdf
- Мося, І. А. (2013) The main determinants of the formation of the self-educational competence of future skilled workers Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія "Педагогіка і психологія" (39). pp. 180-187.