Педагогічна сутність гуманітаризації шкільної освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706669/
|
|
Title |
Педагогічна сутність гуманітаризації шкільної освіти
Teaching the essence of humanization of school education Педагогическая сущность гуманитаризации школьного образования |
|
Creator |
Гончаренко, Семен Устимович
Мальований, Юрій Іванович |
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті висвітлено важливі аспекти гуманітаризації шкільної освіти. Визначено, що гуманітаризація змісту освіти передбачає насамперед підвищення статусу і радикальний перегляд змістовного наповнення гуманітарних і суспільних навчальних предметів. Зазначено, що гуманітарно-суспільні предмети в українській школі мають вивчатися в контексті досягнень світової цивілізації. Наголошено, що суттєвим аспектом гуманітаризації змісту природничої освіти є спрямування його на формування у школярів світоглядних і наукових уявлень про себе як об’єкт природи.
The article highlights important aspects of humanization of schooling. Determined that the liberalization of educational content primarily involves improving the status and content of the radical revision of the humanities and social subjects. It is noted that the humanitarian and social subjects in Ukrainian schools should be studied in the context of the achievements of world civilization. Emphasized that an essential aspect of humanization natural content of education is its focus on the formation of students' philosophical and scientific ideas about themselves as an object of nature. В статье освещены важные аспекты гуманитаризации школьного образования. Определено, что гуманитаризация содержания образования предполагает прежде всего повышение статуса и радикальный пересмотр содержательного наполнения гуманитарных и общественных учебных предметов. Отмечено, что гуманитарно-общественные предметы в украинской школе должны изучаться в контексте достижений мировой цивилизации. Отмечено, что существенным аспектом гуманитаризации содержания естественнонаучного образования является направление его на формирование у школьников мировоззренческих и научных представлений о себе как объект природы. |
|
Publisher |
Освіта
|
|
Date |
1994
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706669/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C.pdf
- Гончаренко, Семен Устимович and Мальований, Юрій Іванович (1994) Teaching the essence of humanization of school education Рідна школа, 10. pp. 30-33. ISSN 0131-6788 |
|