Record Details

Методика як наука

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706565/
http://npo.kubg.edu.ua/numbers/25-arkhiv-nomeriv-2001-roku/32-1-2001-roku.html
 
Title Методика як наука
Methodology as a Science
Meтодика как наука
 
Creator Гончаренко, Семен Устимович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Розглянуто завдання методики як галузі педагогічної науки, що досліджує зміст навчального предмета та побудову навчального процесу відповідно до міри його засвоєння. Проаналізовані взаємозвязки методики з відповідною базовою наукою та дидактикою. Порушені проблеми використання термінології методичної науки. Спеціального розгляду дістає проблема співвідношення між методикою навчання та педагогічною технологією. Наявність у методиці значної нормативної частини ніякою мірою не означає її рецептурності, якщо тільки її рекомендації та правила не виводяться на основі вивчення закономірностей навчальної діяльності.
The tasks of methodology of teaching a subject as a branch of pedagogics are dealt with. This science analyses the contents of the subject and the building of the educational process as far as it is studied. The connections of methodology with the corresponding basic science and didactics are being analyzed, the problems of the correct use of methodological terminology arc being discussed. Special attention is paid to the balance between methodics of teaching and pedagogical technology. The availability of a considerable normative part in methodology by no way means its receptiveness, if only its recommendations and rules are formulated on the basis of studying the regularities of education.
Рассмотрены задачи методики обучения учебному предмету как отрасли педагогической науки, исследующей содержание учебного предмета и построение учебного процесса по мере его усвоения. Проанализированы связи методики с соответствующей базовой наукой и дидактикой. Подняты проблемы правильного использования терминологии методической науки. Специально рассмотрено соотношение между методикой обучения и педагогической технологией. Наличие в методике значительной нормативной части ни в коем случае не означает ее рецептурности, если только ее рекомендации и правила выводятся на основе изучения закономерностей учебной деятельности.
 
Publisher ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС»
 
Date 2001
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706565/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%8F%D0%BA%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0.pdf
- Гончаренко, Семен Устимович (2001) Methodology as a Science Неперервна проф. освіта: теорія і практика, 2 (1). pp. 86-95. ISSN 1609-8595