Record Details

Формування дослідницької компетентності старшокласників на уроках математики засобами ІКТ

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706562/
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/598
 
Title Формування дослідницької компетентності старшокласників на уроках математики засобами ІКТ
Forming research competence in the study mathematics using ICT
 
Creator Коваленко, А.О.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description У статті науково обґрунтовано сутність поняття «дослідницька компетентність», проаналізовано шляхи її формування у старшокласників, визначено зміст і особливості науково-дослідницької діяльності. Розглянуто підходи до визначення понять «компетенція» і «компетентність». Визначено суть поняття дослідницької діяльності як невід'ємної складової навчально-пізнавальної активності учнів. Також зосереджено увагу на характеристиці основних компонентів дослідницької компетенції: діяльнісно-практичному, мотиваційно-ціннісному та когнітивному. Також розглянуто приклад формування засобами ІКТ дослідницької компетентності при вивченні рівнянь з параметрами.
Отже, дослідницька компетентність формується у дослідницькій діяльності, яка забезпечується засобами ІКТ. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у дослідженні використання ІКТ при вивчені окремих видів рівнянь.
The essence of the concept “research competence” is reasoned in the article. The ways of its formation in high school are analyzed. The content and characteristics of scientific research activities are defined too. Questions of definition of “competence” and “competence” are reviewed. The essence of the concept of research activities as an integral part of teaching and learning activities of students was defined. The attention is also paid on the characteristics of the main components of the research competence (action-practical, motivation-evaluative and cognitive). The example of forming research competence in the study of equations with parameters by the means of information and communication technologies is also reviewed.
Thus, the research competence is formed in research activities, which are provided by means of information and communication technologies. Perspectives of further research in our opinion are in the using of information and communication technologies in the study of certain types of equations.
 
Publisher Видавничий центр ДВНЗ «Криворізький національний університет»
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706562/1/598-1-2628-1-10-20170502.pdf
- Коваленко, А.О. (2017) Forming research competence in the study mathematics using ICT New computer technology (15). pp. 210-214. ISSN 2309-1460