Record Details

Cтан розвитку духовності виховання в епоху глобалізації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706509/
 
Title Cтан розвитку духовності виховання в епоху глобалізації
Development status of spirituality of education in the epoch of globalization
Cостояние развития духовности воспитания в эпоху глобализации
 
Creator Отич, О.М.
Отич, Д.Д.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У сучасному суспільстві, яке все більше трансформується в глобальне суспільство споживання, розвиток духовності виховання відбувається під впливом різноманітних факторів і суперечливих тенденцій, які ставлять суб'єктів виховного процесу в ситуацію вибору цінностей, моделей поведінки, способів соціальної комунікації і т. Д.
На основі аналізу типових особистісних виборів учасників виховного процесу вченими виділені типології духовних особистостей і спрогнозовані ризики системи виховання в умовах духовної кризи глобалізованого суспільства. Українська система виховання, прагнучи інтегруватися в загальноєвропейський освітній простір, також виявляється перед цими ризиками. Уникнути їх можливо на основі актуалізації та використання в виховному процесі історично накопиченого духовного досвіду «філософії серця», ключовою ідеєю якого є виховання у молодого покоління «глибокого серця» через емоційне переживання краси навколишнього світу.
В современном обществе, которое всё больше трансформируется в глобальное общество потребления, развитие духовности воспитания происходит под влиянием разнообразных факторов и противоречивых тенденций, которые ставят субъектов воспитательного процесса в ситуацию выбора ценностей, моделей поведения, способов социальной коммуникации и т. д.
На основе анализа типичных личностных выборов участников воспитательного процесса учёными выделены типологии духовных личностей и спрогнозированы риски системы воспитания в условиях духовного кризиса глобализирующегося общества. Украинская система воспитания, стремясь интегрироваться в общеевропейское образовательное пространство, также оказывается перед этими рисками. Избежать их возможно на основе актуализации и использования в воспитательном процессе исторически накопленного духовного опыта «философии сердца», ключевой идеей которого есть воспитание у молодого поколения «глубокого сердца» через эмоциональное переживание красоты окружающего мира.
In modern society, which is more transformed in global society of consumption, the development of spirituality of education is realized by influence of different factors and contradictory tendencies, in particular: pluralization and unification, individualization and depersonalization, axiologization and commercialization, increase of religiousness and hedonization of social and culture context. It foresees permanent choice by subjects of educational process the process of values, models of behavior, means of social communication etc.
On the base of analysis of typical personal choices of participants of educational process by scientists there were indicated typologies of ecclesiastics and forecasted the risks of system of education in conditions of spiritual crisis of society, which is globalized.
Ukrainian system of education, intending to integrate to all-European education space also encounters theses risks, but using historically collected spiritual experience of “philosophy of heart” it will be able to find the way out of spiritual crisis of society, which is globalized, on the base of upbringing in young generation “deep heart”.
 
Publisher Zuvedra
 
Date 2016
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706509/1/Elena%20and%20Dariia%20Otych%20%20%D1%81%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B8.pdf
Отич, О.М. and Отич, Д.Д. (2016) Development status of spirituality of education in the epoch of globalization Zuvedra, м. Вільнюс, Литва, pp. 134-150.