Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання вищої математики в технічних університетах України
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706434/
http://peddyskurs.kgpa.km.ua/%D0%B0%D1%80%D1%85%D1%96%D0%B2-%D0%B2%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA%D1%96%D0%B2/vipusk-14-2013/40-rashevska-n-v-kiianovska-n-m-vykorystannia-informatsiino-komunikatsiinykh-tekhnolohii-u-protsesi-navchannia-vyshchoi-matematyky-v-tekhnichnykh-universytetakh-ukrainy-c-381-387 |
|
Title |
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання вищої математики в технічних університетах України
Information and Communication Technologies Use in the Process of Teaching Higher Mathematics at the Technical Universities of Ukraine Использование информационно-коммуникационные технологии в процессе обучения высшей математике в технических университетах Украины |
|
Creator |
Рашевська, Н. В.
Кіяновська, Н.М. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 378 Higher education. Universities. Academic study 51 Mathematics |
|
Description |
У статті проаналізовано інформаційно-комунікаційні технології навчання вищої математики, що використовують при навчанні студентів у вищих технічних навчальних закладах України. Серед них розглядаються програмно-педагогічні засоби, програмні середовища, електронні навчально-методичні посібники, розробниками яких є вітчизняні науковці. Розглянуто особливості зазначених технологій, їх можливості та призначення, виділено педагогічні цілі використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання вищої математики. Проведено класифікацію програмно-педагогічних засобів за рівнями архітектури, за способом представлення розділів математики та за ступенем автономності; наведено дидактичні умови розробки програмно-педагогічних засобів.
The article analyzes the ICT of teaching higher mathematics, which are used in the training of students in the higher technical educational institutions of Ukraine. Among them it studies software and educational tools, software protection, electronic teaching aids, developers of which are domestic scholars. The features of these technologies, their potential and purpose, selected teaching goals using information and communication technology in learning higher mathematics are examined. Classification of software and teaching tools for architecture levels, the way they represent branches of mathematics and the degree of autonomy are classified; didactic conditions of developing of software and teaching tools are given. В статье проанализированы информационно-коммуникационные технологии обучения высшей математике, которые используются в высших технических учебных заведениях Украины. Среди них рассматриваются программно-педагогические средства, программные среды и электронные учебно-методические пособия, разработчиками которых являются отечественные ученые. Рассмотрены особенности указанных технологий, их возможности и предназначение, выделено педагогические цели использования информационно-коммуникационных технологий в процессе обучения высшей математике. Проведена классификация программно-педагогических средств по уровням архитектуры, по способу представления разделов математики и по степени автономности; наведены дидактические условия разработки программно-педагогических. |
|
Publisher |
Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706434/1/Kiyanovska5.pdf
- Рашевська, Н. В. and Кіяновська, Н.М. (2013) Information and Communication Technologies Use in the Process of Teaching Higher Mathematics at the Technical Universities of Ukraine Педагогічний дискурс, 14. pp. 381-387. ISSN 2309-9127 |
|