Record Details

Сутнісні модуси категорії «комунікативна діяльність» у дискурсі постнекласичної психології

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706283/
http://psychpersonality.inf.ua/2017-1.html
 
Title Сутнісні модуси категорії «комунікативна діяльність» у дискурсі постнекласичної психології
Essential modes of «communicative activity» category in the postnonclassical psychological discourse
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті з врахуванням двох рівнів аналізу: теоретико-емпіричного та історико-теоретичного характеризується ґенеза та сучасний стан дослідження проблеми категорії «комунікативна діяльність» у дискурсі постнекласичної психології. Виокремлено необхідність у науковому полі психологічної науки та практики експлікації щодо категорії комунікативна діяльність крім діяльнісного підходу екзистенційно-онтологічного, аксіологічного, екзистенційно-смислового, що відповідають інтерсуб’єктній парадигмі психологічного пізнання і взаємодії людей.
The article characterizes the genesis and a current state of researches of the «communicative activity» category in the Postnonclassical psychological discourse with taking into account two analytical planes: the theoretical and empirical plane, and the historical one. The article determines necessity to explicate, within the scientific field of psychological science and practice, the category of communicative activity from the points of views of not only the activity approach but also the existential-ontological, axiological, existential-semantic approaches, that means within the inter-subject paradigm of psychological knowledge and people interactions. The systematic personal, subjective and integrative nature of communication activities is substantiates theoretically for the cases of typical and delayed development; that involves development of not separate tools, but inter-subject, intra-subject and even para-social types of communication at the level of value-semantic and reflexive interaction with Other in the context of information society and post-neo-culture. The article proves theoretically that such interaction becomes a source of conscious communicative activities. It highlights that the key components in the communicative activity structure are: a partner (an agent or an object) – a communicative activity (internally-oriented, externally-oriented or combined) – capabilities – communicative mechanisms – a partner (an agent or an object). Possible partners (agents or objects) are defined in accordance with the types of preschoolers’ communicative activities that are characteristic for the information society: inter-subject (adults and peers), intra-subject (a favourite toy and an imaginary companion), para-social (animated characters).
 
Publisher «Полтавський літератор»
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706283/1/%D0%A1%D1%82%20%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA_%D0%A1%D1%83%D1%82%D0%BD%20%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%83%D1%81%D0%B8.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (2017) Essential modes of «communicative activity» category in the postnonclassical psychological discourse Психологія і особистістість, 1 (11). pp. 25-40. ISSN 2226-4078