Record Details

Последипломное педагогическое образование в Украине в контексте среднесрочной стратегии развития Юнеско на 2014-2021 гг.

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706228/
 
Title Последипломное педагогическое образование в Украине в контексте среднесрочной стратегии развития Юнеско на 2014-2021 гг.
Післядипломна педагогічна освіта в Україні в контексті середньострокової стратегії розвитку Юнеско на 2014-2021 рр.
Postgraduate pedagogical education in Ukraine in the context of the medium-term development strategy of UNESCO for 2014-2021.
 
Creator Олійник, В.В.
Отич, О.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Динамічний розвиток суспільства на початку ІІІ тисячоліття спричинив відчутні цивілізаційні зміни, що суттєво позначилися на розвитку усіх сфер суспільної практики, зокрема освіти. До цих змін слід віднести: глобалізацію та інформатизацію сучасного суспільства, перетворення його на суспільство знань, ринкове суспільство, відкрите суспільство. Характерними рисами цих суспільств є: посилення інтеграції і мультикультурності в освіті, її стандартизація й утворення глобального освітнього простору, утвердження ідеї освіти упродовж життя, розвиток відкритої освіти, освіти дорослих і післядипломної освіти, що розглядається як основа забезпечення якості освіти на усіх її рівнях і ефективного розвитку країни в цілому.
Глобальні цивілізаційні зміни визначають головні напрями модернізації післядипломної освіти в Україні, які можна відобразити за допомогою моделі: цивілізаційна зміна – освітня проблема – пошук шляхів і розроблення програми її вирішення – відображення їх у змісті і формах післядипломної педагогічної освіти – акредитація і реалізація відповідних варіативних, диверсифікованих за профілями освітніх програм – моніторинг якості їх реалізації.
Головними напрямами модернізації післядипломної педагогічної освіти в Україні в контексті глобальних цивілізаційних змін є: розроблення і впровадження гнучких стандартів змісту післядипломної педагогічної освіти, що ґрунтуються на балансі інваріантного і варіативного компонентів; посилення автономії закладів післядипломної педагогічної освіти, створення відкритих університетів (мегауніверситетів) і перетворення їх на центри забезпечення і оцінювання якості післядипломної педагогічної освіти різних рівнів (локального, регіонального, всеукраїнського); встановлення міжнародних зв'язків із зарубіжними університетами і науковими установами, що досліджують проблеми післядипломної педагогічної освіти шляхом відкриття кафедр ЮНЕСКО; інтеграція академічної і університетської науки, розвиток наукових шкіл з проблем післядипломної педагогічної освіти тощо.
The dynamic development of society at the beginning of the third millennium civilization caused noticeable changes that significantly affected the development of all spheres of social life, including education. These changes include: globalization and informatization of modern society, turning it into knowledge society, market society and open society. Characteristic features of these societies are: strengthening of integration and multiculturalism in education, its standardization and formation of a common educational space, strengthening the idea of lifelong education, development of distance education, adult education and postgraduate education, which is regarded as the basis of ensuring education quality at all its levels and helping sustain the productive capacity of the country.
Global civilization changes determine the main directions of modernization of postgraduate education in Ukraine according to the model: global civilization change – the problem of Postgraduate Education – finding ways to develop programs and their solution – their reflection in the content and forms of postgraduate education – accreditation and implementation of relevant variant, profiles for diversified educational programs – monitoring the quality of their implementation.
The main areas of modernization of postgraduate education in Ukraine in the context of global change are: development and implementation of flexible content of postgraduate education standards based on the balance of invariant and variable components; strengthening of the autonomy of institutions of postgraduate education and their transformation into centers of support and quality assess of postgraduate education at various levels (local, regional, national); establish international links with foreign universities and scientific institutions researching the postgraduate education through the establishment of UNESCO Chairs; convergence of academic and university science, development of scientific schools on problem s of postgraduate education etc.
 
Publisher КазНПУ им. Абая
 
Date 2015
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706228/3/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9E%D1%82%D0%B8%D1%87_%D0%9E%D0%BB%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Олійник, В.В. and Отич, О.М. (2015) Postgraduate pedagogical education in Ukraine in the context of the medium-term development strategy of UNESCO for 2014-2021. «Реализация стратегии ЮНЕСКО по подготовке педагогических кадров: Проблемы и пути внедрения инновационных технологий в образовательное пространство», 1. pp. 32-37.