Record Details

Холістична науково-мистецька парадигма освіти як основа ефективного функціонування вищої школи в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706227/
 
Title Холістична науково-мистецька парадигма освіти як основа ефективного функціонування вищої школи в Україні
Холистическая научно-художественная парадигма образования как основа эффективного функционирования высшей школы в Украине
Holistic scientific paradigm of artistic education as a basis for effective functioning of higher education in Ukraine
 
Creator Отич, О.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Входження людства в інноваційний тип прогресу і перехід до інформаційного суспільства зумовлюють необхідність реформування основних сфер суспільного життя, до яких належить, зокрема, й вища освіта. Основою її перебудови сьогодні стає холістична парадигма освіти, яка, переорієнтовуючи освітні процеси на розвиток сутнісних сил і творчого потенціалу людини, переносить акценти з “технічних” аспектів педагогіки знань на культуротворчі й людинотворчі аспекти гуманістичної педагогіки, метою якої є формування особистості, яка „не лише споживає культурні цінності, але й примножує їх, особистості як самоцінності і цілі, а не засобу суспільного розвитку”.
Entry humanity in an innovative type of progress and transition to an information society necessitate reform of the main areas of public life, which include, in particular, higher education. The basis of the restructuring is becoming Holistic Paradigm Education, which pereoriyentovuyuchy educational processes in the development of essential powers and creativity of man, brings focus to the "technical" aspects of pedagogy knowledge on culture-and lyudynotvorchi aspects of humanist pedagogy, the purpose of which is the formation of personality, "not only consuming cultural values, but also multiplies them as individual self-worth and purpose, not as a means of social development ".
 
Publisher Інтерсервіс
 
Date 2015
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706227/3/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%BB%20%D0%9E%D1%82%D0%B8%D1%87%20%D0%9E.%D0%9C..pdf
Отич, О.М. (2015) Holistic scientific paradigm of artistic education as a basis for effective functioning of higher education in Ukraine Інтерсервіс, м. Київ, Україна.