Record Details

Напрями дослідження цінностей обдарованої особистості в світовій психології

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706161/
 
Title Напрями дослідження цінностей обдарованої особистості в світовій психології
Research Approaches to gifted personality values problem in foreign psychology
 
Creator Корольов, Д.К.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description За результатами аналізу робіт зарубіжних дослідників окреслено такі напрями розгляду зв'язку обдарованості та ціннісної сфери особистості: моральна відповідальність обдарованих дорослих; морально-ціннісне виховання обдарованих дітей; етична обдарованість та етичне лідерство; емоційно-ціннісні особливості та особистісні якості, що супроводжують обдарованість; зв'язок обдарованості та моральності в дорослих та дітей. Констатовано, що зарубіжні дослідники практично не вивчають проблему впливу емоційно-ціннісної сфери, моральних особистісних якостей на розвиток та прояв обдарованості.
The article presents the theoretical analysis results of approaches to values problem
in the context of giftedness. Author describes some researches direction of relations between
aptitudes, achievements, personal values and social attitudes in world psychology. First, this is moral responsibility of gifted adults that enhanced by their greater possibilities impact other people
life and world development. Second, moral education of gifted children that is important because the
future probably their will be influential adults. Next, ethical giftedness and ethical leaderships, their
connection with intellectual giftedness. Fourth, emotional, value features and personality traits that
correlate with giftedness. The researches found that many gifted children have peculiarities:
accelerated moral development, heightened attention to moral problem, sensitivity, empathy, deep
emotional reactions. Many empirical works were focused on moral judgments of gifted children and
adolescents. Last, connection between giftedness and moral values among adults and children.
From ninth century some psychologist periodically allowed greatest morality of gifted children and
eminent adults. However there is empirical evidence of only advanced cognitive understanding of
moral principles and dilemmas by gifted children.
The presented overview shows that psychologist don’t study giftedness development
determination by personal values and moral traits. This is perspective for future researches.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706161/1/Korolyov_napryami_doslidgennya_cinnostej.pdf
- Корольов, Д.К. (2015) Research Approaches to gifted personality values problem in foreign psychology Актуальні проблеми психології. - Том VI. Психологія обдарованості, 11. pp. 122-129. ISSN 2072-4772