Напрями дослідження цінностей обдарованої особистості в світовій психології
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706161/
|
|
Title |
Напрями дослідження цінностей обдарованої особистості в світовій психології
Research Approaches to gifted personality values problem in foreign psychology |
|
Creator |
Корольов, Д.К.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
За результатами аналізу робіт зарубіжних дослідників окреслено такі напрями розгляду зв'язку обдарованості та ціннісної сфери особистості: моральна відповідальність обдарованих дорослих; морально-ціннісне виховання обдарованих дітей; етична обдарованість та етичне лідерство; емоційно-ціннісні особливості та особистісні якості, що супроводжують обдарованість; зв'язок обдарованості та моральності в дорослих та дітей. Констатовано, що зарубіжні дослідники практично не вивчають проблему впливу емоційно-ціннісної сфери, моральних особистісних якостей на розвиток та прояв обдарованості.
The article presents the theoretical analysis results of approaches to values problem in the context of giftedness. Author describes some researches direction of relations between aptitudes, achievements, personal values and social attitudes in world psychology. First, this is moral responsibility of gifted adults that enhanced by their greater possibilities impact other people life and world development. Second, moral education of gifted children that is important because the future probably their will be influential adults. Next, ethical giftedness and ethical leaderships, their connection with intellectual giftedness. Fourth, emotional, value features and personality traits that correlate with giftedness. The researches found that many gifted children have peculiarities: accelerated moral development, heightened attention to moral problem, sensitivity, empathy, deep emotional reactions. Many empirical works were focused on moral judgments of gifted children and adolescents. Last, connection between giftedness and moral values among adults and children. From ninth century some psychologist periodically allowed greatest morality of gifted children and eminent adults. However there is empirical evidence of only advanced cognitive understanding of moral principles and dilemmas by gifted children. The presented overview shows that psychologist don’t study giftedness development determination by personal values and moral traits. This is perspective for future researches. |
|
Publisher |
Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706161/1/Korolyov_napryami_doslidgennya_cinnostej.pdf
- Корольов, Д.К. (2015) Research Approaches to gifted personality values problem in foreign psychology Актуальні проблеми психології. - Том VI. Психологія обдарованості, 11. pp. 122-129. ISSN 2072-4772 |
|