Record Details

Особистісно-ціннісна взаємодія як чинник розвитку педагогічної обдарованості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705427/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/
 
Title Особистісно-ціннісна взаємодія як чинник розвитку педагогічної обдарованості
Личностно-ценностное взаимодействие как фактор развития педагогической одаренности
Personal and anxiological interaction as a factor of gifted personality’s development
 
Creator Музика, О. Л.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті аналізуються особливості впливу референтних осіб на розвиток педагогічної обдарованості. Виокремлено етапи ціннісного розвитку педагогічно обдарованої особистості: 1) ціннісне наслідування референтних осіб, зокрема й авторитетних учителів; 2) накопичення ціннісного досвіду; 3) ціннісне самовизначення; 4) ціннісна самобутність. Загалом обдаровані педагоги характеризуються багатством власного ціннісного досвіду, розвиненою ціннісною рефлексією, високим рівнем ціннісної когнітивної складності, готовністю враховувати цінності окремих учнів при плануванні та здійсненні педагогічних впливів.
В статье анализируются особенности влияния референтных лиц на развитие педагогической одаренности. Выделены этапы ценностного развития педагогически одаренной личности: 1) ценностное подражание референтным лицам, в том числе и авторитетным учителям; 2) накопление ценностного опыта; 3) ценностное самоопределение; 4) ценностная самобытность. Одаренные педагоги характеризуются богатством собственного ценностного опыта, развитой ценностной рефлексией, высоким уровнем ценностной когнитивной сложности, готовностью учитывать ценности отдельных учащихся при планировании и осуществлении педагогических воздействий.
The article analyzes the factors that determine the development of a gifted person. Pedagogical gift is considered from the position of subjective - axiological approach. A teacher as a carrier of pedagogical gift has the following features: 1) higher level of pedagogical skills and the highest professional achievements; 2) axiological attitude to their own abilities; 3) creative orientation; 4) orientation on personal self-development; 5) internal subjective axiological self-regulation.
Biographical studies and semantic modeling of axiological consciousness of gifted teachers have shown that a number of stages can be distinguished in their axiological development: 1) axiological imitation of authoritative teachers; 2) accumulating axiological experience that is carried throughout the professional career; 3) axiological self-determination as a sufficiently long time process, an indicator of which is high (the highest) self-esteem in the space of their own axiological constructs; 4) axiological distinctness, which is confirmed by the lack of correlation relationships between self-esteem and assessment of expressiveness meaningful constructs of reference teachers.
In general gifted teachers are characterized by richness of their own axiological experience that is based on personal axiological interaction with a significant number of teachers; by developed axiological reflection (the ability to analyze all components of pedagogical process, the reasons for success and failure); a high level of axiological cognitive complexity, which is manifested in the ability to generate a significant amount of axiological constructs for analyzing life situations and evaluating referential entities; willingness to take into account the values of individual students while planning and implementing pedagogical influences.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2017
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705427/1/Muzyka_O_L_OZVRPO_IP_2017.pdf
- Музика, О. Л. (2017) Personal and anxiological interaction as a factor of gifted personality’s development Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т.VІ. Психологія обдарованості (13). pp. 6-19. ISSN 2072-4772