Record Details

Психологічні детермінанти самоконтролю образотворчої діяльності сліпих молодших школярів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707274/
http://nbuv.gov.ua/UJRN/ooop_2015_8_7
 
Title Психологічні детермінанти самоконтролю образотворчої діяльності сліпих молодших школярів
Psychological determinants of self-control graphic activity blind younger pupils
Психологические детерминанты самоконтроля изобразительной деятельности слепых младших школьников
 
Creator Довгопола, К.С.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті висвітлено взаємозалежність самоконтролю і психічних процесів. Розглянуто вплив порушень зору на формування та розвиток самоконтролю та взаємозв'язок цього процесу з формуванням відчуттів і сприймань у сліпих дітей. Описано місце дій самостійного контроль у таких
психічних процесах: увага, пам'ять, мовлення і мислення. Розглянуто особливості контролюючих дій незрячих молодших школярів в образотворчій діяльності. Серед психологічних детермінант самоконтролю сліпих молодших школярів можна назвати функціонування механізмів зворотного зв'язку,
формування еталонів на різних психічних рівнях, вікові особливості, мотивацію, рефлексію та індивідуальні особливості дітей.
The article highlights the interdependence of self-control and mental processes. The influence of violations of visual functions for these processes in the context of the development of self-control. In the conditions visual deprivation child is experiencing serious difficulties in understanding the properties of objects, which affects primarily on representation. Since perception is the result of analytic-synthetic activity of the cerebral cortex, it causes a breach of its originality. Formation of the blind pupils of primary school age complete sensory standards and their correction (if necessary) is a prerequisite for flow control action as they take part in the operation mapping. Muscular perception also plays a significant role in the self-control of the graphics, because it allows to control image motion directly in the process of implementation. Fewer and specificity
of sensory images and perceptions in blind pupils affects the character of the actions of control, including in the expressive activity. This is due to the fact that the
comparison operation in this case have narrowed touch base. Originality of thinking the blind younger schoolchildren manifested in the exercise of all kinds of selfcontrol (anticipatory, operational, final) in the graphic activity. The greatest suffering anticipatory and final, since their implementation requires a high level of child analytic-synthetic activity, as well as abstraction and detail. Psychological determinants of self-blind younger schoolchildren can be called functioning feedback mechanisms forming patterns for the different mental levels, age characteristics, motivation, reflection and individual characteristics of children.
В статье освещены взаимозависимость самоконтроля и
психических процессов. Рассмотрено влияние нарушений зрительных функций на формирование и развитие самоконтроля и взаимосвязь этого процесса с формированием ощущений и представлений о мире у слепых детей. Описано место действий самостоятельного контроля в таких психических процессах: внимание, память, речь и мышление. Рассмотрены особенности действий контроля изобразительной деятельности у слепых младших школьников. Психологическим детерминантам самоконтроля слепых младших школьников относятся функционирование механизмов обратной связи, формирование
эталонов на разных психических уровнях, возрастные особенности, мотивацию, рефлексию и индивидуальные особенности детей.
 
Publisher ТОВ «Поліграф плюс»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707274/7/%D0%94%D0%BE%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B0_2015_8_7.pdf
- Довгопола, К.С. (orcid.org/0000-0002-5306-4505 <http://orcid.org/0000-0002-5306-4505>) (2015) Psychological determinants of self-control graphic activity blind younger pupils Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (8). pp. 43-52. ISSN ISBN 978-966-8977-58-9.