Компетентнісно орієнтовані задачі як засіб формування професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/707632/
|
|
Title |
Компетентнісно орієнтовані задачі як засіб формування професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів
Competence oriented tasks as means of formation of professional competence of future mining engineers Компетентносно ориентированные задачи как средство формирования профессиональной компетентности будущих горных инженеров |
|
Creator |
Словак, К. І.
Максимов, І. І. |
|
Subject |
378 Higher education. Universities. Academic study
51 Mathematics |
|
Description |
У статті порушено проблему підвищення професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів. Показано доцільність включення у навчання математичних дисциплін компетентнісно орієнтованих математичних задач як одного із засобів підвищення професійної компетентності майбутніх фахівців. Проаналізовано роботи науковців, що присвячені даній проблемі. Наведено тлумачення компетентнісно орієнованих математичних задач та аргументовано доцільність використання їх у навчанні математичних дисциплін. Також, наведено приклади компетентнісно орієнованих математичних задач з теорії ймовірностей і математичної статистики для студентів гірничих спеціальностей, що розроблені з урахуванням реальної виробничої ситуації, зокрема з видобутку та первинної переробки залізної руди. Продемонстровано зв'язок таких понять теорії ймовірностей і математичної статистики як «геометрична ймовірність», «протилежна подія», «функція розподілу випадкової величини», «середнє інтегральне значення», «відносна частота» з технологічним процесом видобування, транспортування та просіювання руди тощо.
The article raised the problem of increasing professional competence of future mining engineers. The expediency of inclusion in the study of mathematical disciplines competently oriented mathematical tasks as a means of improving the professional competence of future specialists is given. The articles were analyzed of scientists who are devoted to this issue and laid the stress on the lack of attention paid to the development of competence-oriented mathematical tasks for future mining engineers. Also, the issue was based on leading research, the interpretation competently directed mathematical tasks were given and argumented expediency of using of them in teaching mathematical disciplines. In addition, the examples competently directed mathematical tasks of the theory of probability and mathematical statistics for the students of mining specialties which were made by authors are given by the actual production situation including the extraction and primary processing of iron ore. Therefore, the technological process of sieving ore that is the separation into fractions of different size and clipping oversized pieces (aggregates of various sizes, etc.) and the means by which this is achieved, in particular screening that is a device for mechanical separation (sorting) loose (lumpy) material particles for particle size by sieving them through surface with holes (grid, sieve, sieve) with a given width slit or hole firstly was described in the article. The student is thoroughly explained the principle of the screening, then the teacher sets the task of finding the probability of getting a piece of the rock mass of some size of the screen body with a specified size hole. After the solving of the task is given in detail explanations and comments. Also, the attention focuses on the solution obtained in the formulas as mathematical models of calibration ore of different factions by help to research and establish the basic patterns of distribution of equity units of pieces of different factions in the lattice deformation screens. The connection of such concepts of the theory of probability and mathematical statistics as «geometric probability», «opposite event», «distribution function of the random variable», «average integral value», «relative frequency» from the process of extraction, transportation and screening ore is given and etc. В статье показано целесообразность использования компетентносно ориентированных математических задач в процессе обучения математических дисциплин, как одного из средств повышения профессиональной компетентности будущих специалистов. Рассмотрены примеры компетентносно ориентированных математических задач по теории вероятностей и математической статистике для студентов горных специальностей, разработка которых осуществлялась с учетом реальной производственной ситуации. |
|
Publisher |
РВВ КДПУ ім. В. Винниченка
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/707632/1/34-39.PDF
- Словак, К. І. (orcid.org/0000-0003-4012-8386 <http://orcid.org/0000-0003-4012-8386>) and Максимов, І. І. (2017) Competence oriented tasks as means of formation of professional competence of future mining engineers Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, 4 (11). pp. 34-39. ISSN 2519-254X |
|