Record Details

Наукові засади підвищення престижності вітчизняної професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707440/
http://nauka.pto.org.ua/
 
Title Наукові засади підвищення престижності вітчизняної професійної освіти
Scientific basis of domestic professional education prestige improving
 
Creator Радкевич, В.О.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У роботі охарактеризовано сучасний стан професійної освіти, проаналізовано причини стрімкого зниження її престижності, визначено суперечності, які засвідчують актуальність обґрунтування наукових засад підвищення престижу вітчизняної професійної освіти. Проаналізовано ступінь представлення феномену «престижність» у зарубіжній і вітчизняній науковій думці, виокремлено соціологічний і міждисциплінарний підходи до його вивчення. Визначено основні критерії престижності професійної освіти: визнання у суспільстві значимості її навчально-виховних функцій; гарантування вступникам рівних можливостей і чесної конкуренції; якісне науково-методичне забезпечення усіх форм навчальної діяльності; модернізована матеріально-технічна база; створення умов для запобігання корупції; системне використання інноваційних педагогічних, виробничих та інформаційно-
комунікаційних технологій; забезпечення міжнародної мобільності студентської молоді; створення умов для формування професійних навичок; відповідність спеціалізацій актуальним потребам ринку праці, задоволеність роботодавців якістю підготовки фахівців.
Сформульовано основні напрями й механізми підвищення рівня престижності професійної освіти: модернізація фахової підготовки у навчальних закладах І і II рівнів акредитації, забезпечення розвитку людського капіталу і формування суспільства з високим рівнем мотивації до успіху: створення в державі сприятливого морального й соціального клімату, в якому престижною є успішна професійна кар’єра; запровадження принципів розвитку європейських освітніх систем; створення нової моделі підготовки майбутніх фахівців; відкриття Центрів розвитку професійної кар’єри та спеціальних інтернет-ресурсів з кар’єрного консультування; системне застосування в навчальному процесі інноваційних педагогічних, виробничих та інформаційно-комунікаційних технологій: запровадження моніторингу динаміки престижності професій та навчальних закладів; систематичне оновлення Українського стандарту престижності професій.
The modern state of professional education, the problems of its rapidly decreasing prestige, the problems of contradiction, which prove the urgency of justifying the scientific basis for increasing the prestige of domestic vocational education, are characterized in the work. The degree of awarding "the prestige" phenomen in foreign and domestic scientific thoughts in analyzed, sociological and interdisciplinary approaches to its study are singled out. The main criteria of professional education prestige are defined: recognition of the importance of its teaching and educational functions in society; guarantee of incoming equal opportunities and fair competition; qualitative scientific and methodological support of all forms of educational activity; upgraded material and technical base; creating conditions for preventing corruption; systematic use for innovative pedagogical production and information-communication technologies; ensuring international mobility of student youth; creation of condition for the formation of the professional skills; relevance of the specializations to the actual needs of the labour market; the satifistication of employers with specialists training quality. Тhе main dіrесtіоns аnd mechanisms fоr іпсrеаsing the prestige level оf vосаtіоnаl еducаtіоп аrе formulated: modernisation оf vосаtіоnаl trаіnіпg іn educational іnstitutions оf І аnd II degrees оr асrеdіtatiоn, ensuring the development of human capital аnd the formation of а society with a high level motivation for success; systemic application in educational process of innovative pedagogical industrial and information-communication technologies; introduction in prestige dynamics monitoring outcomes for professional and educational institutions; systematic updating of the Ukrainian standard of a professional prestige.
 
Publisher Міленіум
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707440/1/5.pdf
- Радкевич, В.О. (2017) Scientific basis of domestic professional education prestige improving Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 1 (13). pp. 5-14. ISSN 2223-5752