Record Details

DEVELOPMENT OF METHODS FOR SUPPORT OF QUALIFICATION FRAMEWORKS TRANSPARENCY BASED ON SEMANTIC TECHNOLOGIES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DEVELOPMENT OF METHODS FOR SUPPORT OF QUALIFICATION FRAMEWORKS TRANSPARENCY BASED ON SEMANTIC TECHNOLOGIES
РАЗРАБОТКА МЕТОДОВ ПОДДЕРЖКИ ПРОЗРАЧНОСТИ РАМОК КВАЛИФИКАЦИЙ НА ОСНОВЕ СЕМАНТИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ
РОЗРОБКА МЕТОДІВ ПІДТРИМКИ ПРОЗОРОСТІ РАМОК КВАЛІФІКАЦІЙ НА ОСНОВІ СЕМАНТИЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
 
Creator Rogushina, Julia V.
Pryima, Serhii M.
 
Subject Qualification Framework; ontology; Wiki
рамка квалификаций; онтология; Wiki
рамка кваліфікацій; онтологія; Wiki
 
Description The urgency of the integration of national and European qualification frameworks for the comparing of learning outcomes for different countries is grounded. Theoretical research in this area and the tools that are built on them are analyzed. The approaches to harmonization of the National qualification framework of Ukraine with the European qualification frameworks and problems dealing with their practical use are considered. The necessity of the development of software tools oriented on comparison of these qualification frameworks based on the Semantic Web technologies is reasoned. In this work the use of ontologies for representation of learning outcomes and the Semantic Wiki technologies for structuring of the relevant information resources is proposed. A theoretical model and an algorithm for matching ontologies with Wiki-resources that enable dynamic replenishment of these ontologies and comparison of various information objects are developed. A software implementation of the proposed approach is realized.
Обосновывается актуальность интеграции национальных и Европейской рамок квалификаций для сопоставления результатов обучения в разных странах. Проанализированы теоретические исследования в этой сфере и инструментальные средства, построенные на их основе. Рассмотрены подходы, по которым Национальная рамка квалификаций Украины должна согласовываться с Европейской рамкой квалификаций, и проблемы, возникающие в процессе ее использования на практике. Обоснована необходимость создания инструментальных средств, основанных на технологиях Semantic Web, для сравнения рамок квалификаций. В публикации предложено использовать онтологии для представления результатов обучения и семантические Wiki-технологии для структурирования соответствующих информационных ресурсов. Разработана теоретическая модель и алгоритм сопоставления онтологий и Wiki-ресурсов, которые позволяют динамично пополнять онтологии и сопоставлять описанные в них информационные объекте. Создано программную реализацию предложенного подхода.
Обґрунтовується актуальність інтеграції національних і Європейської рамок кваліфікацій для співставлення результатів навчання у різних країнах. Проаналізовано теоретичні дослідження у цій сфері й інструментальні засоби, що побудовані на їх основі. Розглянуто підходи, за якими Національна рамка кваліфікацій України має узгоджуватися з Європейською рамкою кваліфікацій, і проблеми, що виникають в процесі її використання на практиці. Обґрунтована необхідність створення інструментальних засобів, що базуються на технологіях Semantic Web, для зіставлення рамок кваліфікацій. У публікації запропоновано використовувати онтології для представлення результатів навчання і семантичні Wiki-технології для структурування відповідних інформаційних ресурсів. Розроблена теоретична модель й алгоритм співставлення онтологій і Wiki-ресурсів, які дозволяють динамічно поповнювати онтології і зіставляти інформаційні об’єкті, що описані в них. Створено програмну реалізацію запропонованого підходу.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1655
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 59, No 3 (2017); 201-210
Информационные технологии и средства обучения; Vol 59, No 3 (2017); 201-210
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 201-210
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 201-210
2076-8184
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1655/1201
 
Rights Copyright (c) 2017 Julia V. Rogushina, Serhii M. Pryima
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0