Record Details

ELECTRONIC DICTIONARIES IN UKRAINIAN AS A MEAN OF FORMING LEXICOGRAPHICAL COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ELECTRONIC DICTIONARIES IN UKRAINIAN AS A MEAN OF FORMING LEXICOGRAPHICAL COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
ЭЛЕКТРОННЫЕ СЛОВАРИ ПО УКРАИНСКОМУ ЯЗЫКУ КАК СПОСОБ ФОРМИРОВАНИЯ ЛЕКСИКОГРАФИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ
ЕЛЕКТРОННІ СЛОВНИКИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЛЕКСИКОГРАФІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
 
Creator Pomyrcha, Svitlana V.
Puchkov, Ihor R.
 
Subject electronic dictionary; computer lexicography; lexicographical competence; future primary school teachers
электронный словарь; компьютерная лексикография; лексикографическая компетентность; будущие учителя начальной школы
електронний словник; комп’ютерна лексикографія; лексикографічна компетентність; майбутні вчителі початкової школи
 
Description The article presents the problem of forming the lexicographical competence in the system of professional training of the future teacher at the lessons of the philological cycle. By way of studying and analyzing scientific and technical literature the author defines the main directions of native electronic linguodidactics in general and the development and implementation of electronic lexicographical works for educational purposes in particular. To form the lexicographical competence the authors offer to use the informational technology, in particular the system of exercises and tasks of work with electronic dictionaries. The formed lexicographical competence indicates the high level of the future specialists’ language competence, defines the proper level of the development of the students’ lexicographical culture. The relevance of the work is conditioned by the need of forming the lexicographic competence that defines the level of language culture of the future primary school teacher.
В статье рассмотрена проблема формирования лексикографической компетентности в системе профессиональной подготовки будущего учителя на занятиях филологического цикла. Путем изучения и анализа научно-методической литературы определены основные направления развития отечественной электронной лингводидактики в общем и разработкой и применением электронных лексикографических упражнений учебного назначения в частности. Для формирования лексикографической компетентности авторы предлагают использовать информационные технологии, систему упражнений и заданий работы с электронными словарями. Сформированная лексикографическая компетентность говорит о высоком уровне языковой компетенции будущего специалиста, определяет соответствующий уровень развития лексикографической культуры студента. Актуальность работы определена необходимостью формирования лексикографической компетенции, что определяет уровень языковой культуры будущего учителя начальных классов.
У статті розглянуто проблему формування лексикографічної компетентності в системі професійної підготовки майбутнього вчителя на заняттях філологічного циклу. Шляхом вивчення й аналізу науково-методичної літератури визначено основні напрями розвитку вітчизняної електронної лінгводидактики взагалі й розробленням та впровадження електронних лексикографічних праць навчального призначення зокрема. Для формування лексикографічної компетентності автори пропонують використовувати інформаційні технології, зокрема систему вправ і завдань роботи з електронними словниками. Сформована лексикографічна компетентність свідчить про високий рівень мовної компетенції майбутнього фахівця, визначає відповідний рівень розвитку лексикографічної культури студента. Актуальність роботи зумовлена потребою формування лексикографічної компетенції, що визначає рівень мовної культури майбутнього вчителя початкових класів.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Огляд літератури; Теоретичні аспекти дослідження
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1668
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 59, No 3 (2017); 103-113
Информационные технологии и средства обучения; Vol 59, No 3 (2017); 103-113
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 103-113
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 103-113
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1668/1197
 
Rights Copyright (c) 2017 Svitlana V. Pomyrcha, Ihor R. Puchkov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0