Record Details

INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS OF IMPROVING OF TRADITIONAL METHODOLOGY OF UKRAINIAN LANGUAGE TEACHING (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS OF IMPROVING OF TRADITIONAL METHODOLOGY OF UKRAINIAN LANGUAGE TEACHING (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)
ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК СРЕДСТВО УСОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ТРАДИЦИОННОЙ МЕТОДИКИ ПРЕПОДАВАНИЯ УКРАИНСКОГО ЯЗЫКА ПО ПРОФЕССИОНАЛЬНОМУ НАПРАВЛЕНИЮ
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ УДОСКОНАЛЕННЯ ТРАДИЦІЙНОЇ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ
 
Creator Shyyka, Svitlana V.
 
Subject communication; competence; method; language; information and communication technologies
коммуникация; компетентность; методика; язык; информационно-коммуникационные технологии
комунікація; компетентність; методика; мова; інформаційно-комунікаційні технології
 
Description In the article it is explained the elements of practical experience and defined the main directions of introduction of information and communication technologies in the studying university course “Ukrainian language (for professional purposes)” for non-philological specialization. It is analyzed the use of modern audiovisual resources and related software during lectures, practical classes, students’ independent work, individual problem tasks and research, writing essays, extracurricular communications. It is argued that modern information and communication technologies combined with traditional methods of teaching and learning can significantly optimize the educational process and improve its quality, promote cognitive activity of students and formation of communicative competence as a part of training future professionals.
В статье освещены элементы практического опыта работы и определены основные направления внедрения информационно-коммуникационных технологий при изучении учебной дисциплины «Украинский язык (по профессиональному направлению)» в высшем учебном заведении нефилологического профиля. Проанализировано использование современных аудиовизуальных средств и соответствующего программного обеспечения во время учебных лекций, практических занятий, самостоятельной работы, выполнении индивидуальных проблемных задач и научных исследований, написании рефератов, внеаудиторных коммуникационных мероприятий. Установлено, что современные информационно-коммуникационные технологии в сочетании с традиционной методикой преподавания и обучения позволяют значительно оптимизировать образовательный процесс и повысить его качество, способствуют активизации познавательной деятельности студентов и формированию коммуникативной компетентности как составляющей профессиональной подготовки будущих специалистов.
У статті висвітлено елементи практичного досвіду роботи і визначено основні напрями впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у вивчення навчальної дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» у вищому навчальному закладі нефілологічного профілю. Проаналізовано використання сучасних аудіовізуальних засобів та відповідного програмного забезпечення під час навчальних лекцій, практичних занять, самостійної роботи, виконанні індивідуальних проблемних завдань і наукових досліджень, написанні рефератів, позааудиторних комунікаційних заходів. Встановлено, що сучасні інформаційно-комунікаційні технології у поєднанні з традиційною методикою викладання і навчання дозволяють значно оптимізувати освітній процес і підвищити його якість, сприяють активізації пізнавальної діяльності студентів і формуванню комунікативної компетентності як складової професійної підготовки майбутніх фахівців.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1670
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 59, No 3 (2017); 114-125
Информационные технологии и средства обучения; Vol 59, No 3 (2017); 114-125
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 114-125
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 114-125
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1670/1237
 
Rights Copyright (c) 2017 Svitlana V. Shyyka
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0