Record Details

THE READINESS OF FUTURE TEACHER OF INFORMATICS TO CAREER GUIDANCE ON IT-SPECIALTY AS A PEDAGOGICAL PROBLEM

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE READINESS OF FUTURE TEACHER OF INFORMATICS TO CAREER GUIDANCE ON IT-SPECIALTY AS A PEDAGOGICAL PROBLEM
ГОТОВНОСТЬ УЧИТЕЛЯ ИНФОРМАТИКИ К ПРОФОРИЕНТАЦИОННОЙ РАБОТЕ НА ИТ-СПЕЦИАЛЬНОСТИ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА
ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ ДО ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ НА ІТ-СПЕЦІАЛЬНОСТІ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
 
Creator Ponomarova, Nataliia О.
 
Subject preparation of future teachers of informatics; professional orientation of pupils; career guidance; IT-specialty; readiness of the teacher of informatics for career guidance; components of the readiness for professional orientation work
подготовка учителя информатики; профориентация школьников; профориентационная работа; ИТ-специальности; готовность учителя к профориентации; компоненты готовности к профориентации
підготовка вчителя інформатики; профорієнтація школярів; профорієнтаційна робота; ІТ-спеціальності; готовність вчителя до профорієнтації; компоненти готовності до профорієнтації
 
Description In today's realities, the problem of preparing future teachers to career guidance with pupils is of particular importance. The article is devoted to clarifying the essence of the readiness of future teachers of informatics to work career guidance of pupils on IT-specialty. The article disclosed the content of the main components of the same readiness: motivational, cognitive, practical-activity and reflective components. In the content of each of the components is selected the invariant part (base, independent of the subject of specialization of teachers and areas of career guidance) and variable part (which takes into account the specific of subject area "Informatics" and the features of IT- industry as a sphere of career guidance).The detected specificity of these components should become a basis for the further justification and development of the practically demanded model of preparation of the future teacher of informatics to career guidance of pupils on IT-specialty.
В современных реалиях особую значимость приобретает проблема подготовки будущих учителей к профориентационной работе со школьниками. Статья посвящена уточнению сущности готовности будущих учителей информатики к профориентационной работы со школьниками на ІТ-специальности. В статье раскрыто содержание основных структурных компонентов указанной готовности: мотивационного, когнитивного, практически-деятельностного и рефлексивного. В составе каждого из компонентов выделено инвариантную (базовую, не зависящую от предметной специализации учителя и сферы профессиональной ориентации) и вариативную (учитывающую специфику предметной области «Информатика» и особенности ІТ-отрасли как сферы профессиональной ориентации) части. Установленная специфика структурных компонентов должна стать основой для дальнейшей разработки практически востребованной модели подготовки будущего учителя информатики к профессиональной ориентации школьников на ІТ-специальности.
У сучасних реаліях особливої значущості набуває проблема підготовки майбутніх учителів до профорієнтаційної роботи зі школярами. Статтю присвячено уточненню сутності готовності майбутніх учителів інформатики до здійснення профорієнтаційної роботи на ІТ-спеціальності зі школярами. У статті розкрито зміст основних компонентів (мотиваційного, когнітивного, практично-діяльнісного та рефлексивного) зазначеної готовності. У складі кожного з компонентів виділено інваріантну (базову, що не залежить від предметної спеціалізації вчителя і сфери професійної орієнтації) та варіативну (що враховує специфіку предметної галузі «Інформатика» та особливості ІТ-галузі як сфери професійної орієнтації) частини. Встановлена специфіка вказаних компонентів, яка має стати основою для подальшого обґрунтування й розробки практично затребуваної моделі підготовки майбутнього вчителя інформатики до професійної орієнтації школярів на ІТ-спеціальності.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

рецензована стаття
огляд літератури; теоретичні аспекти дослідження; методологія
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1614
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 59, No 3 (2017); 168-178
Информационные технологии и средства обучения; Vol 59, No 3 (2017); 168-178
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 168-178
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 168-178
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1614/1198
 
Rights Copyright (c) 2017 Nataliia О. Ponomarova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0