Record Details

Теоретические основы психотерапевтической конфронтационной суггестии: когнитивная психотерапия

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706068/
http://appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-11/vipusk-14-2016-ua
 
Title Теоретические основы психотерапевтической конфронтационной суггестии: когнитивная психотерапия
Теоретические основы психотерапевтической конфронтационной суггестии: когнитивная психотерапия.
Theoretical basics of psychotherapeutic confrontational suggestion: cognitive psychotherapy.
 
Creator Манілов, І.Ф.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто деякі аспекти психотерапевтичної конфронтаційної сугестії. Виявлено подібність окремих положень психотерапевтичної конфронтаційної сугестії і когнітивної психотерапії. Визначено, що психотерапевтичну конфронтаційну сугестію і традиційну когнітивну психотерапію поєднує пріоритетна робота з дисфункціональними думками. Констатовано, що психотерапія є засобом навчання та виховання. Показано, що на відміну від традиційної когнітивної психотерапії, у психотерапевтичній конфронтаційній сугестії зв'язок між емоцією, поведінкою та думкою не постулюється, а є лише гіпотезою. Відмічено, що при реалізації психотерапевтичної конфронтаційної сугестії у клієнта формуються адаптивні переконання, які поступово руйнують дисфункціональні думки. Показано, що психотерапевтична конфронтаційна сугестія є необхідною складовою мультимодальної сугестивної психотерапії.
В статье рассмотрены некоторые теоретические аспекты психотерапевтической конфронтационной суггестии. Выявлено сходство отдельных положений психотерапевтической конфронтационной суггестии и когнитивной психотерапии. Установлено, что общим для психотерапевтической конфронтационной суггестии и традиционной когнитивной психотерапии является приоритет работы с дисфункциональными мыслями. Констатировано, что психотерапия является способом обучения и воспитания. Показано, что в отличие от традиционной когнитивной психотерапии, в психотерапевтической конфронтационной суггестии связь между чувством, поведением и мыслью не постулируется, а представляется как гипотеза. Отмечено, что при реализации психотерапевтической конфронтационной суггестии у клиента формируются адаптивные убеждения, которые постепенно разрушают дисфункциональные мысли. Показано, что психотерапевтическая конфронтационная суггестия является важнейшей составляющей мультимодальной суггестивной психотерапии.
The paper considers theoretical aspects of psychotherapeutic confrontational suggestion. It is revealed conformity between certain points of psychotherapeutic confrontation suggestion and those ones of rational cognitive psychotherapy. It is ascertained that the priority of work with dysfunctional thoughts is common for both psychotherapeutic confrontational suggestion and cognitive psychotherapy. It is demonstrated that intentional modification of patients thinking results in correction of their negative emotions and nonadaptive behavior. The psychotherapeutic influence has to be directed at the specific dysfunctional thoughts and client’s personality in whole. Psychotherapy is a tool for patients’ education and development. As opposed to cognitive psychotherapy, in psychotherapeutic confrontational suggestion the connection between sensation, behavior and thinking is not postulated but considered as a hypothesis. It is ascertained that instead of terms “automatic thought” and “basic dysfunctional thoughts” the another one such as “situational dysfunction of a thought” is used in psychotherapeutic confrontational suggestion. During psychotherapeutic confrontational suggestion, a client is influenced to form his adaptive views that progressively destroy any dysfunctional thoughts. It is shown that the lifestyle principles of continuous changeability, interdependence, relativity, irreversibility, self-organization and dynamic equilibrium underlie adaptive views. These principles allow to get over meaningful narrow-mindedness, static nature and absoluteness of dysfunctional thoughts. To transfer the basic lifestyle principles to a client it is necessary to apply heterogeneous suggestion. It is underlined that the theoretical basics of psychotherapeutic confrontational suggestion can serve as the theoretical base for multimodal suggestive psychotherapy.
 
Publisher Гнозіс
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706068/1/%D0%9C%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B0_%D0%86.%D0%A4..PDF
- Манілов, І.Ф. (2016) Theoretical basics of psychotherapeutic confrontational suggestion: cognitive psychotherapy. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Том. ХІ: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості, 14. pp. 70-81. ISSN 2072-4772