Record Details

Проблема розвитку рефлексії осіб з девіантною поведінкою в процесі їх ресоціалізації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706066/
http://appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-11/vipusk-14-2016-ua
 
Title Проблема розвитку рефлексії осіб з девіантною поведінкою в процесі їх ресоціалізації
Проблема развития рефлексии лиц с девиантным поведением в процессе их ресоциализации
he issue of reflection development by persons with deviant behaviour during their re-socialization.
 
Creator Щербина-Прилука, В.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено аналізу проблеми розвитку рефлексії осіб з девіантною поведінкою в процесі їх ресоціалізації. Розглядаються
особливості рефлексії девіантних підлітків, рівень розвитку рефлексивності в залежності від соціально-психологічних характеристик особистості підлітків девіантною поведінкою. З’ясовано, що девіантним підліткам притаманний не лише низький рівень розвитку рефлексивності, але також – високий і середній. Однак, особливості рефлексії підлітків з девіантною поведінкою не вичерпуються лише характеристиками рівнів її розвитку, оскільки сам її механізм функціонує інакше ніж у нормативних підлітків, що вкрай важливо враховувати в процес їх ресоціалізації.
В статье анализируется проблема развития рефлексии лиц с девиантным поведением в процессе их ресоциализации. Рассматриваются особенности рефлексии у девиантных подростков, уровень развития рефлексивности в зависимости от социально-психологических характеристик личности девиантных подростков. Определено, что девиантным подросткам свойственен не только низкий уровень рефлексивности, но также – высокий и средний. Вместе с тем особенности рефлексии у подростков с девиантным поведением не исчерпываются лишь характеристиками уровня ее развития, поскольку сам механизм рефлексии функционирует иначе чем у нормативных подростков.
The article analyses the problem of reflection development by adolescents having deviant behaviour as a prerequisite for their successful re-socialization.

The peculiarities of deviant adolescents’ reflection, levels of their reflexivity are discussed depending on the socio-psychological characteristics of deviant adolescents. Deviant adolescents are characterised by not only a low level of reflexivity, but also by average and high levels. Adolescents with the high and average reflexivity levels are more inclined to intentional offenses often carried out in a group, by prior arrangement; they take on the role of an organizer. On the contrary, offenses committed by deviant adolescents with the low reflexivity level are made both independently and in a group, but in a group such adolescents are only performers (sometimes, even, forced).

However, peculiarities of reflection of adolescents having deviant behaviour are not limited by the levels of its development; their reflection mechanism functions in a different way in comparison with that of common adolescents, which must be considered during their re-socialization.
 
Publisher Гнозіс
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706066/1/%D0%A9%D0%B5%D1%80%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%BB%D1%83%D0%BA%D0%B0.PDF
- Щербина-Прилука, В.М. (2016) he issue of reflection development by persons with deviant behaviour during their re-socialization. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Том. ХІ: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості, 14. pp. 218-228. ISSN 2072-4772