Record Details

Психологічні особливості підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704663/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-6/vipusk-10-2015
 
Title Психологічні особливості підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями
Psychological Features of Training Teachers to Work with Gifted Students
 
Creator Сніжна, М.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті розглянуті психологічні особливості підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями, найважливіші особистісні та професійні властивості вчителів. А також вимоги до вчителів з боку обдарованих учнів – бажані особистісні характеристики та професійні компетенції. Відповідні компетенції досягаються у навчальних курсах, які сконцентровані на особливостях і потребах обдарованих, творчому вирішенні освітніх проблем, орієнтуванні та консультування обдарованих та їх батьків, науково-дослідних програмах і практикумах для вчителів. Також розглянуті такі напрямки вдосконалення підготовки вчителів обдарованих: повна професійна освіта; курси підвищення кваліфікації та короткотермінове навчання; практичні зайняття, тренінги та майстер-класи для педагогів за окремими напрямками; використання наставницьких (менторських) програм.
В статье рассмотрены психологические особенности подготовки учителей для работы с одаренными, важнейшие личностные и профессиональные свойства учителей. А также требования к учителям со стороны одаренных учеников - желаемые личностные характеристики и профессиональные компетенции. Соответствующие компетенции достигаются в учебных курсах, которые сконцентрированы на особенностях и потребностях одаренных, творческом решении образовательных проблем, консультировании одаренных и их родителей, научно-исследовательских программах и практикумах для учителей одаренных. Также рассмотрены такие направления совершенствования подготовки учителей, одаренных: полное профессиональное образование; курсы повышения квалификации и краткосрочное обучение; практические занятия, тренинги и мастер-классы для педагогов по отдельным направлениям; использование наставнических (менторских) программ.
In this article qualifications for teachers of the gifted were discussed, and these characteristics were divided into philosophical, professional, and personal characteristics. Philosophical characteristics were deemed important, because the ways in which teachers view education affects their approach to students and the classroom. Teachers of the gifted need to reflect a cooperative, democratic attitude and have a competency and interest in learning. Professional characteristics are strategies to maximize the learning of gifted students, guidance and counseling skills, and knowledge and awareness of the psychology of the gifted student, Personal characteristics include empathy, tolerance of ambiguity, authenticity, congruency, self-actualization, and enthusiasm. Programs at the M.A. level were discussed. These programs consist of four parts: (1) professional education, (2) specialization courses, (3) liberal arts, and (4) practicum or field experiences.
In-service training was defined as short-term training, and the suggestions for planning effective experiences for teachers were outlined. A unique consortium effort to meet a specific in- service need of planning advanced placement courses in biology was covered.
Mentors and parents as teachers was discussed and the role of mentors and parents was defined. Techniques for bringing more precision to the mentoring process were listed: (1) attending, (2) responding, (3) personalizing, and (4) initiating. The role of teachers, mentors and parents in gifted programs was covered, with emphasis on the need for continuous interaction and dialogue for advice, support, and help to provide for full growth and development of gifted students.
 
Publisher Видавництво Житомирського державного університету імені Івана Франка
 
Date 2015
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704663/1/%D0%A1%D0%BD%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%20%D0%9C.%20%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8%20%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%96%D0%B2.pdf
- Сніжна, М.А. (2015) Psychological Features of Training Teachers to Work with Gifted Students Актуальні проблеми психології, 10 (6). pp. 216-223. ISSN 2072-4772