Проектування інформаційно-освітнього середовища навчальних закладів у сучасному суспільстві
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706821/
|
|
Title |
Проектування інформаційно-освітнього середовища навчальних закладів у сучасному суспільстві
Проектирование информационно-образовательной среды учебных заведений в современном обществе Projecting informational and educational environment of the educational establishments in the modern societ |
|
Creator |
Топузов, Михайло Олегович
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті розкрито функціональні можливості, складності розв’язуваних задач і сфери застосування управлінських інформаційних систем, спеціалізованих комп’ютерних систем управління навчанням (LMS-системи – Learning Management Systems), систем управління навчальним контентом (LCMS-системи – Learning Content Management Systems) з позицій їх вбудовування в інформаційно-освітнє середовище закладу освіти та освітній простір суб’єктів навчання та впливу на процеси розвитку. Подано концептуальні підходи до побудови SMART-моделі закладу освіти та SMART-університету («розумного» університету), що базуються на засадах інтеграції інформаційного, освітнього та економічного ресурсів, системи державного регламентування та ринкового саморегулювання; принципах прогностичності, розвитку, «Social – Mobile – Access – Regulated – Technology», концепції свободи вибору та використання інформації. Розкрито сутність базового поняття «інформація», наведено характерні ознаки інформаційно-освітнього середовища закладу освіти та стратегії його проектування та технологічного розвитку, рекомендації, які можуть бути застосовані під час модернізації системи управління освітою, вдосконалення організаційно-економічного механізму інформатизації, опрацювання програм соціально-економічного розвитку сфери освіти. Розглянуто специфіку управління навчальним процесом в умовах інформаційно-освітнього середовища закладу освіти, педагогічне проектування як механізм його вдосконалення та цілеспрямованого перетворення освітнього простору суб’єктів навчання. В статье представлены концептуальные подходы к построению SMART-модели учебного заведения и SMART-университета («умного» университета), что основаны на интеграции информационных, образовательных и экономических ресурсов, системы государственного регламентирования и рыночного саморегулирования, принципах прогностичности, развития, «Social – Mobile – Access – Regulated – Technology», предусматривающие развитие информационно-образовательной среды учебного заведения как составляющей инновационного пространства. Раскрыты характерные признаки информационно-образовательной среды, сущность базового понятия «информация», концептуальные подходы, «стратегический набор» модернизации управления учебного заведения путем внедрения информационных систем, технических и технологических нововведений, которые могут быть применены во время подготовки программ социально-экономического развития сферы образования Украины, проектов законодательных и нормативных актов по вопросам инновационного развития экономики образования, развития человеческого потенциала, системы управления образованием, совершенствования ее организационно-экономического механизма информатизации. Обосновано построение управления учебным процессом в условиях информационно-образовательной среды учебного заведения на основе педагогического проектирования, как механизма его совершенствования и целеустремленного превращения образовательного пространства субъектов обучения в современном информационном обществе. Проектирование выступает в качестве неотъемлемой составляющей технологии разработки содержательного, операционно-деятельностного, информационно-технологического и материально-технического компонентов качественного образования и современной информационно-образовательной среды ученого заведения. In the article Design of Managing the Development of Information and Educational Environment of Educational Institutions in Modern Society by M. Topuzov, functionality, complexity of tasks and the application of management information systems, specialized computer learning management systems (LMS), learning content management systems (LCMS-system) were considered from the position of their integration into information-educational environment of educational institutions and educational environment of learning as well as their impact on development processes. The conceptual approaches to designing the models of SMART-school education and SMART-University were provided. They are based on the principles of information integration, educational and economic resources of public regulation and market self-regulation, the principles of predictability, development, «Social – Mobile – Access – Regulated – Technology», the concept of freedom of choice and information use. The essence of the basic concept information was revealed; the characteristic features of information and educational environment in the educational institution and the strategy for its design as well as technological development of recommendations were considered. They can be applied in the process of modernization of education management system, improvement of the organizational and economic mechanism of information, processing the programs for the socioeconomic development of education. The specificity of educational management in terms of information and educational environment of the educational institution; pedagogical design as a mechanism for improvement and focused conversion of educational environment of the subjects of learning were studied. |
|
Publisher |
Український педагогічний журнал Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706821/1/6.pdf
- Топузов, Михайло Олегович (2017) Projecting informational and educational environment of the educational establishments in the modern societ Український педагогічний журнал, 1. pp. 26-36. ISSN 2411-1317 |
|