Record Details

FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCES FORMATION BY MEANS OF COMPUTER ORIENTED TECHNOLOGIES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCES FORMATION BY MEANS OF COMPUTER ORIENTED TECHNOLOGIES
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ БУДУЩИХ ФИЛОЛОГОВ СРЕДСТВАМИ КОМПЬЮТЕРНО ОРИЕНТИРОВАННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ ЗАСОБАМИ КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
 
Creator Bobrytska, Valentyna I.
Protska, Svitlana M.
 
Subject computer oriented technology; computer-oriented information and communication technologies; computer-oriented education; professional competence; future philologists training
компьютерно ориентированные технологии; компьютерно ориентированные информационно-коммуникационные технологии; компьютерно ориентированное образование; профессиональные компетентности; профессиональная подготовка будущих филологов
комп’ютерно орієнтовані технології; комп’ютерно орієнтовані інформаційно-комунікаційні технології; комп’ютерно орієнтована освіта; професійні компетентності; професійна підготовка майбутніх філологів
 
Description The article analyzes the problems of formation of professional competence of future philologists by means of computer oriented technologies in terms of introduction of computer-based education in higher education institutions (HEI). Author determined a model of future philologists professional competence formation by means of computer-oriented information and communication technologies (ICT); singled structural components of the model of professional competence of future philologists formed by means of computer oriented ICT (target, content, technical, productive) and revealed their relationship to the specific future linguists’ careers; proved the thesis that the studied problem is of particular importance because of the necessity of informatization of higher education and usage the computer-oriented ICT in the educational process of the university.
В статье осуществлен анализ проблемы формирования профессиональных компетенций будущих филологов средствами компьютерно ориентированных технологий в условиях внедрения компьютерно ориентированного образования в высших учебных заведениях (вузах); представлено обоснование модели формирования профессиональных компетенций будущих филологов средствами компьютерно ориентированных информационно-коммуникационных технологий (ИКТ); выделены структурные компоненты модели формирования профессиональных компетенций будущих филологов средствами компьютерно ориентированных технологий ИКТ (целевой, содержательный, технологический, результативный) и раскрыта их взаимосвязь с учетом специфики будущей профессиональной деятельности филологов; обоснован тезис о том, что исследуемая проблема приобретает особую значимость в связи с необходимостью информатизации высшего образования, применением в образовательном процессе современного вуза компьютерно ориентированных ИКТ.
У статті здійснено аналіз проблеми формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих технологій в умовах упровадження комп’ютерно орієнтованої освіти у вищих навчальних закладах (ВНЗ); обґрунтовано модель формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ); виокремлено структурні компоненти моделі формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих ІКТ (цільовий, змістовий, технічний, результативний) та розкрито їх взаємозв’язки з урахуванням специфіки майбутньої професійної діяльності філологів; обґрунтовано тезу про те, що досліджувана проблема набуває особливої значущості у зв'язку з необхідністю інформатизації вищої освіти, застосуванням в освітньому процесі ВНЗ комп’ютерно орієнтованих ІКТ.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-04-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Теоретичні аспекти дослідження; Методологія
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1644
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 58, No 2 (2017); 59-66
Информационные технологии и средства обучения; Vol 58, No 2 (2017); 59-66
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 58, No 2 (2017); 59-66
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 58, No 2 (2017); 59-66
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1644/1158
 
Rights Copyright (c) 2017 Valentyna I. Bobrytska, Svitlana M. Protska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0