Засвоєння орфограм на уроках української мови в 3 класі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706403/
|
|
Title |
Засвоєння орфограм на уроках української мови в 3 класі
Усвоения орфограмм на уроках украинского языка в 3 классе Assimilation of orthograms in Ukrainian lessons in grade 3 |
|
Creator |
Пономарьова, К. І.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
Відповідно до чинної програми з української мови в 3 класі передбачено ознайомлення учнів з терміном орфограма, а також формування умінь знаходити в реченні й тексті слова з орфограмами, перевіряти їх, коментувати застосування правил правопису під час написання слів, які містять орфограми. В умовах навчання молодших школярів української мови на засадах компетентнісного підходу формування уявлення про орфограму необхідно здійснювати в процесі активної навчально-пізнавальної діяльності, тобто залучати учнів до спостереження, аналізу, формулювання висновку і правила. Застосування такого підходу продемонструємо у фрагменті уроку, присвяченого темі "Орфограма". В соответствии с действующей программой из украинского языка в 3 классе предусмотрено ознакомление учеников со сроком орфограмма, а также формирование умений находить в предложении и тексте слова с орфограммами, проверять их, комментировать применение правил правописания во время написания слов, которые содержат орфограммы. В условиях учебы младших школьников украинского языка на принципах компетентностного подхода формирования представления об орфограмме необходимо осуществлять в процессе активной учебно-познавательной деятельности, то есть привлекать учеников к наблюдению, анализу, формулировке вывода и правила. Применение такого подхода продемонстрируем во фрагменте урока, посвященного теме "Орфограмма". In accordance with the current program, from the Ukrainian language in the third grade it is provided to familiarize the students with the period of the orthogram, as well as the formation of the skills to find words and orthograms in the sentence and text, to check them, to comment on the application of spelling rules while spelling words that contain orthograms. In the conditions of study of junior schoolchildren of the Ukrainian language on the principles of the competence approach to the formation of the concept of the orthogram, it is necessary to carry out in the process of active learning and cognitive activity, that is, to involve the students in observation, analysis, formulation of the conclusion and rule. The application of this approach will be demonstrated in the fragment of the lesson on the topic "Orthogram". |
|
Publisher |
ПШ
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706403/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Пономарьова, К. І. (2017) Assimilation of orthograms in Ukrainian lessons in grade 3 Початнока школа, 4 (574). pp. 44-47. ISSN 0131-5358 |
|