Результати експерименту щодо розвитку методологічної культури ад’юнктів (аспірантів)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706366/
http://tmpo.ivet-ua.science/index.php/editions/136-vipusk-11 |
|
Title |
Результати експерименту щодо розвитку методологічної культури ад’юнктів (аспірантів)
Результаты эксперимента развития методологической культуры адъюнктов (аспирантов) Results of experiment of development of methodological culture of adjuncts (graduate students) |
|
Creator |
Ягупов, Василь Васильович
Козубцев, Ігор Мараховський, Леонід Федорович |
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
В статті представлено результати науково-педагогічного експерименту щодо розвитку методологічної культури ад’юнктів (аспірантів). Дослідження зумовлено реформуванням системи підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів для потреб Збройних сил України в ад’юнктурі. Експеримент підтверджує, що науковий керівник і наукова школа являються вирішальними в становленні наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації з розвиненою методологічною культурою. В науково-педагогічному експерименті до контрольної та експериментальної груп включені були як ад’юнкти, так і аспіранти. Це зроблено з метою перевірки валідності результатів експериментального дослідження. Запропоноване організаційно-педагогічне забезпечення підготовки ад’юнктів має підходити і для аспірантів, окрім таємної частини, що в експерименті не братиме участь. Авторами в перше апробовано результати науково-педагогічного експерименту щодо розвитку методологічної культури у ад’юнктів та аспірантів. Теоретичне значення дослідження полягає в розвитку теорії методологічної культури ад’юнктів, а практичне – в підтвердженні достовірності запропонованих рішень у ході дисертаційного дослідженні.
В статье представлено результаты научно-педагогического эксперимента относительно развития методологической культуры адъюнктов (аспирантов). Исследование обусловлено реформированием системы подготовки научных и научно-педагогических кадров для потребностей Вооруженных сил Украины в адъюнктуре. Эксперимент подтверждает, что научный руководитель и научная школа являються решающими в становлении научных и научно-педагогических кадров высшей квалификации с развитою методологическою культурою. В научно-педагогическом эксперименте в контрольные и экспериментальны группы были включены как адъюнкты, так и аспиранты. Это сделано с целью проверки результатов экспериментального исследования. Предложенное организационно-педагогическое обеспечение подготовки адъюнктов должно подходить и для аспирантов, кроме секретной части, что в эксперименте не будет участвовать. Авторами впервые апробированы результаты научно-педагогического эксперимента по развитию методологической культуры у адъюнктов и аспирантов. Теоретическое значение исследования заключается в развитии теории методологической культуры адъюнктов, а практическое – в подтверждении достоверности предложенных решений в ходе диссертационного исследовании. In the article the results of scientifically-pedagogical experiment are approved from development of methodological culture of adjuncts (graduate students). Research is conditioned by reformation of the system of training of scientific and scientifically-pedagogical personnel’s for the necessities of the Armed Forces of Ukraine through a graduate. An experiment confirms, that a scientific leader and scientific school come forward as a key role in becoming of scientific and scientifically-pedagogical shots of higher qualification with the high level of development of methodological culture. In a scientifically-pedagogical experiment to the control and experimental groups included there were both adjunct and graduate students. It is done with the aim of verification of results of dissertation research. The offered organizationally-pedagogical providing of preparation of adjuncts must befit and for graduate students, except secret part, that will not participate in an experiment. Authors in the first are approve the results of scientifically-pedagogical experiment from development of methodological culture for adjuncts and graduate students. The theoretical value of research consists in development of theory of methodological culture of adjuncts. The practical value of research consists in validifying of the offered solutions during dissertation research. |
|
Publisher |
ІПТО НАПН України
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706366/1/%D0%AF%D0%B3%D1%83%D0%BF%D0%BE%D0%B2_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%85%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%9A%D0%BE%D0%B7%D1%83%D0%B1%D1%86%D0%BE%D0%B2_17.pdf
- Ягупов, Василь Васильович, Козубцев, Ігор and Мараховський, Леонід Федорович (2016) Results of experiment of development of methodological culture of adjuncts (graduate students) Теорія і методика професійної освіти: електронне наукове фахове видання, 3 (11). |
|